­

 

FDDB

Medlemsnyt 1

Januar 2021

Årgang 37

 

 

 

Forside

 

- Nytårshilsen

- FDDB-medlem udnævnt til repræsentantskabet i Kvinderådet

- Bestyrelsens arbejde i FDDB

 

 

 

 

Indholdsfortegnelse

FRA FDDB

Nytårshilsen

FDDB-medlem udnævnt til repræsentantskabet i Kvinderådet

Få en mail- eller telefonven

Resume af HB-møde

Bestyrelsens arbejde i FDDB

OPLYSNINGEN

Vaccination mod Covid-19

Nye pengesedler

Hvem, hvad og hvorfor

– ny rapport beskriver frivillighed i handicaporganisationer

Nyt fra Nota

ARRANGEMENTER

Dansekursus udsat

Motion og kreativ hygge

Gåtur på Kalvebod fælled

Klub Øst udsætter festen

Verdenskonference udsat

ERFAGRUPPER

Bornholm

Nordsjælland

København Nord

København Vest

Østsjælland

Vestsjælland

Storstrøm

Fyn

Syddanmark tegnsprog

Sønderjylland

Sydvestjylland

Trekantområdet

Midtøstjylland

Midtvestjylland

Midt- og Nordjylland – tegnsprog

Nordjylland

NAVNE

Fødselsdage

Dødsfald

Mindeord for Holger Lyngø

Kolofon

 

 

 

 

FRA FDDB

 

Nytårshilsen

 

Af Anders Fransson, formand

 

Endnu et år er gået, som i den grad skriver sig ind i historiebøgerne. Covid-19 vendte op og ned på vores hverdag. Mange arrangementer blev aflyst, og vi måtte vænne os til nye måder at være sammen på. Men der er heldigvis lys for enden af tunnelen. I slutningen af 2020 er vaccinationen af de første danskere begyndt.

 

Vi må håbe, at år 2021 bliver et meget bedre år, hvor vi kan vinke farvel til den virus, der har gjort vores liv utroligt besværligt og indskrænket. Jeg vil selv tage imod vaccinen, når det bliver min tur. Jeg vil opfordre alle FDDBs medlemmer til at tage imod vaccinen og opfordre jeres netværk til at gøre det samme. Af med sølvpapirshatten og på med ja-hatten. Lad os sammen få bekæmpet denne virus.

 

Selvom der vaccineres på livet løs, så skal vi leve med nogle restriktioner et stykke tid endnu. Jeg håber, at corona er så meget under kontrol midt på året, at vi kan begynde at afholde større arrangementer i foreningen, og at vi hurtigt kan få gang i at mødes i mindre grupper under Nye fællesskaber. Vi skal passe på hinanden, men også passe på, at døvblinde ikke bliver isoleret, triste og ensomme.

 

I 2021 skal der være landsmøde. Om det bliver fysisk eller digitalt er svært at spå om. Personligt håber jeg, at så mange mennesker er vaccineret til juni, at det bliver forsvarligt at afholde et fysisk sommer- og landsmøde. Især fordi jeg ved, at det er noget, som betyder meget for mange medlemmer. I forretningsudvalget er vi opmærksomme på, at det kan blive nødvendigt at afholde landsmødet digitalt. Vi følger situationen i samfundet nøje.

 

Der sker heldigvis andre ting end corona-virus i foreningen. I det nye år vil FDDB opruste på den politiske front. Sagerne i Aarhus kommune har vist, at vi ikke bare skal reagere, når der sker noget, men også aktivt påvirke omgivelserne omkring os, så vi ikke bliver overrumplet. Derfor er der behov for, at FDDB bliver meget mere synlig politisk, end vi er i dag. FDDB skal have en eller to mærkesager, der kæmpes for gennem en politisk strategi og en handleplan. Der er så småt taget hul på dette arbejde. I vil høre meget mere om det frem til og under landsmødet.

Selvom vi bliver mere synlige politisk, skal vi stadig lave sociale arrangementer for medlemmerne. Det bliver der ikke ændret på.

 

Jeg vil slutte af med at ønske alt det bedste til alle jer derude.

Pas godt på hinanden og rigtigt godt og lykkebringende nytår!

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

 

 

FDDB-medlem udnævnt til repræsentantskabet i Kvinderådet

 

FDDBs 37-årige medlem Raziye Acili er udpeget til at sidde i repræsentantskabet i Kvinderådet på én af tre nye pladser, som Danske Handicaporganisationer (DH) har fået i forbindelse med indtræden i Kvinderådet.

 

Kvinderådet er en paraplyorganisation, som arbejder for kvinders rettigheder og vilkår ved at fremme ligestilling nationalt og internationalt. Kvinderådet arbejder med alle aspekter af ligestilling, men har primært fokus på kvinder i politik, vold mod kvinder samt ligeløn og ligestilling for kvinder på arbejdsmarkedet. Formålet med DHs nye medlemskab af Kvinderådet er at sætte øget fokus på kvinder med handicap.

 

Raziye Acili er syns- og hørehandicappet og har tegnsprog som modersmål. Om udnævnelsen siger hun:

”Det er en kæmpe ære at blive udpeget som repræsentant på vegne af DH og derigennem også på vegne af FDDB. Jeg har altid haft et brændende ønske om, at kvinders stemmer bliver hørt, set og mærket i alle verdens hjørner. Også steder hvor kvinder individuelt ikke har samme mulighed for at blive hørt og bede om hjælp. Jeg vil kæmpe for at gøre en forskel for alle kvinder – måske under sloganet ’Handicapped lives matter’ (dansk: Handicappedes liv har betydning). Jeg glæder mig til at komme i gang med samarbejdet i Kvinderådet.”

 

Raziye stammer oprindeligt fra Tyrkiet. Det mener hun selv kan være en fordel i forhold til at arbejde for ligestilling for kvinder verden over. Hun uddyber:

”At min familie stammer fra Tyrkiet betyder, at jeg allerede kender til både danske og tyrkiske kulturnormer samt til magtforhold mellem køn herunder også handicap. Jeg brænder for at bryde tabuer omkring handicap og være med til at forebygge enhver form for vold, sexisme og undertrykkelse. Jeg brænder med andre ord for kvinders sag og vil medvirke til at gøre opmærksom på kvinders forhold og livssituation. I fællesskab kan vi bane vejen for bedre beskyttelse af handicappede kvinder”.

 

Raziye har været aktiv i FDDB-ungdom, medlem af Nepal-udvalget i perioden 2011 - 2020 og sidder p.t. i et kvindeforum i den Europæiske DøvBlindeunion samt i planlægningsgruppen for den første europæiske Ungdomslejr for døvblinde. Hun har også været med i en film produceret af Døvefilm for at udbrede viden om syndromet usher, der er største årsag til døvblindhed.

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

 

 

 

Få en mail- eller telefonven 

 

FDDB har frivillige mail- eller telefonvenner, som gerne vil skrive eller ringe sammen med dig.

Det er dig og mail- eller telefonvennen, der bestemmer, hvad I vil tale om. Det kan være lige fra hyggesnak, hvad der sker i hverdagen, udveksle erfaringer om nedsat syn og hørelse, og hvad I ellers finder frem til.

En nyhed er, at man gerne må bede om at få en midlertidig ven at kommunikere med under corona-nedlukningen. Det kan gøre hverdagen lidt hyggeligere i disse tider, hvor mange arrangementer er aflyst.

Det er gratis, og FDDBs venner er selv døvblinde eller synshørehæmmede, så der er mulighed for erfaringsudveksling om syns- og hørehandicap.

Vi vil gerne bruges, så hold dig ikke tilbage, hvis du ønsker en FDDB-ven.

 

Skriv eller ring til Gerd:

gerdnielsen@privat.dk

Mobil 24 65 65 69

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

 

 

 

Resume af HB-møde

 

Anders Rohde Fransson bød velkommen til årets fjerde og sidste HB møde 11.-12. november.

 

Kursustilbud

Hovedbestyrelsen vil gerne undersøge, om FDDBs tilbud rammer medlemmerne bredt nok. En undersøgelse skal afdække, hvilke behov, medlemmerne har. Sådan en undersøgelse skal danne baggrund for en vurdering af, om der skal igangsættes nye medlemstiltag i 2022.

 

Medlemsmøder

Der laves en liste over de emner, der er blevet drøftet på medlemsmøderne rundt om i landets erfagrupper. På næste HB-møde vil emnerne og medlemmernes spørgsmål blive gennemgået og drøftet.

 

Uddeling af Juchum-midler

Det blev besluttet, at FDDB skulle uddele 100.000 kr. i julelegater på op til 5.000 kr. til ensomme og isolerede døvblinde, der trængte til en opmuntring efter et hårdt corona-år. Restbeløb søges anvendt til deltagelse i WFDB (verdensorganisation for døvblinde) og Helen Keller konferencen i 2021.

 

EDBU youth camp

Der er afsat 40.000 kr. under legater til deltagelse i europæisk ungdomscamp.

 

Deltagerbetaling på kurser

Alle kursus-deltagerbetalinger fremover er beregnet med en 33,33 % stigning, dog ikke Sommer- og Landsmøde og Groove Dance som allerede er udmeldt med pris i 2020. Derudover fastholdes prisen for at deltage i FDDB-ungdoms arrangementer på 300 kr.

 

Politisk handlingsplan 2021 - 2025

Formålet er at inddrage tillidsfolk og dermed sikre at en bred del af medlemsgruppen høres. Der udsendes spørgeskema vedr. mærkesager. Herefter arrangeres en workshop for tillidsfolk, som skal munde ud i en 5-årig handlingsplan, der fremlægges for landsmødet i 2021.

 

Protektor

Der er nedsat en arbejdsgruppe, som skal se på, hvad vi evt. kan bruge en protektor til i FDDB. Udvalget vil analysere FDDBs behov, overveje muligheder og komme med en indstilling til HB.

 

Internationalt udvalg

Der er nedsat et udvalg, som skal se på, om FDDBs indsats og fokusområder på internationale konferencer og møder som fx DBNSK og WFDB kan koordineres.

 

Nyt fra DH

FDDB har deltaget i et møde omkring kompensation til handicappede i erhverv, isbryderordning, hjælpemidler m.v.

DDL og Høreforeningen er enige om, at døvblinde og døve skal have ret til tolk, men at det ikke skal behandles af Jobcentret. Der er også brug for tolk fx til jobsamtale, ledsagelse til og fra jobsamtaler m.v. DH vil arbejde videre med disse behov.

Tolkning ligger p.t. under en Personlig Assistent-ordning. I Bekendtgørelse om særlig støtte skal døvblinde fremstå som selvstændig gruppe. Tolkning til døvblinde bør være en helhedsorienteret tolkning med tale/skrivetolk, synsbeskrivelse, taktiltolkning, haptiske signaler etc.

 

Sommer- og landsmøde 2021

Hovedbestyrelsen vil på mødet i februar drøfte forskellige scenarier for afholdelse af Sommer- og landsmøde i forhold til Covid-19. På det tidspunkt er vi forhåbentligt blevet klogere på situationen.

 

Tale-høretilbuddet på Baltorp-skolen undgår lukning

Der blev ikke truffet beslutning om at lukke tale-høretilbuddet på Baltorp-skolen i skoleudvalget i Ballerup Kommune. Dermed forbliver tilbuddet åbent, hvilket FDDB er tilfreds med.

                                                 

Status på Aarhus-sagerne

Rådmanden i Aarhus Kommune har udtalt til en journalist, at man har truffet en politisk beslutning, der sikrer, at alle døvblinde i 2021 ikke bliver beskåret i kontaktpersontimer. FDDB har koordineret indsatsen med et medlem, som bl.a. har meldt Aarhus Kommune for omsorgssvigt. Det har været et meget godt og givtigt samarbejde.

 

Referatet af HB-mødet kan fås ved henvendelse til FDDBs sekretariat. 

 

Næste møde er 10.-11. februar.  

Observatører er velkomne til at deltage på førstedagen.

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

 

 

Bestyrelsens arbejde i FDDB

 

Af forretningsudvalget

 

I år er der bestyrelsesvalg i FDDB. Landsmødet 29. juni skal foruden formand og næstformand vælge seks bestyrelsesmedlemmer og fire suppleanter. Frem til hovedbestyrelsens møde i april kan medlemmer indsende deres kandidatur, hvis man ønsker at opstille til en bestyrelsespost.

 

Landsmødet er FDDBs øverste myndighed, men det er hovedbestyrelsen (HB) og forretningsudvalget (FU), der leder foreningen i det daglige. Bestyrelsen ønsker med denne artikel at beskrive, hvad det indebærer at sidde i FDDBs bestyrelse.

 

Hovedbestyrelsen

De otte bestyrelsesmedlemmer mødes fire gange årligt på Fuglsangcentret i Fredericia. Møderne er med overnatning med ankomst om formiddagen og afrejse næste dag efter frokost. På møderne deltager også FDDBs organisationschef og FDDBs økonomiansvarlige samt tegnsprogstolke.

 

Som HB-medlem er man valgt til at varetage FDDBs og alle medlemmers interesser, og man skal gerne fremstå som et godt eksempel. Man skal deltage aktivt – ikke kun på HB-møderne, men også mellem møderne ved at påtage sig opgaver og indgå i udvalg og arbejdsgrupper. Man bør læse og besvare mails 3-4 gange om ugen – dels for at følge med i, hvad der foregår i foreningen, og dels for at tage stilling til forskellige sager.

 

Forretningsudvalget

Forretningsudvalget (FU) mødes en gang om måneden i Handicaporganisationernes Hus i Høje Taastrup, hvor også FDDBs sekretariat ligger. FU består af formand, næstformand og et tredje medlem, som udpeges af bestyrelsen. Organisationschefen fungerer som referent og rådgiver på møderne.

 

FU spiller en vigtig rolle i det daglige arbejde. Her tages mange beslutninger. FU er det politiske organ, der lægger rammerne for det politiske og administrative arbejde. Dermed er FU med i stort set alle beslutningsprocesser, som vedrører den overordnede drift af FDDB. Som FU-medlem må man være indstillet på næsten dagligt at være til rådighed for FDDB. Man skal læse og besvare mail alle hverdage både for at holde sig informeret og for at tage stilling til spørgsmål, sager og problematikker.

I praksis har FU altid fungeret mere som kollektiv end hierarki i drøftelser og beslutningsprocesser. Titler har ikke givet ens ord større vægt eller givet mere magt. Man forsøger at nå til enighed gennem saglige drøftelser og tage beslutninger i fællesskab.

 

Det handicappolitiske arbejde

Arbejdet i HB og FU er meget spændende. Samarbejdet på møderne, beslutninger om politiske indsatser, det medlemsrettede arbejde, udviklingen af FDDB, samarbejde med andre foreninger – alt det indeholder bestyrelsesarbejdet. Og der er meget man kan få indflydelse på.

Derfor er det også godt med en spredning af interesser blandt bestyrelsesmedlemmerne. Der skal være nogen, som interesserer sig for de medlemsrettede tilbud og aktiviteter.

Der skal være nogen, som brænder for det handicappolitiske arbejde.

Der skal være en person, som gerne vil stå i spidsen og være formand, én som gerne vil være næstformand og én som gerne vil indgå i forretningsudvalget.

Nogle interesserer sig for det hele, og andre har særlige mærkesager, som de brænder for. Der er plads til det hele, og alle bidrager så meget, som de har ressourcer til.

Der er altid en masse formalia, procedurer og deadlines, der skal overholdes. Disse er beskrevet i forretningsordener for HB, FU, udvalg og arbejdsgrupper og overholdes i samarbejde med organisationschefen eller udvalgenes tovholder.

 

Foreningens ansigt udadtil

Det er formanden og næstformanden, der tegner foreningen.

Det vil sige, det er de to personer, der udtaler sig offentligt om FDDB. Formanden har en mere fremtrædende rolle og er som oftest den, der repræsenterer FDDB til møder, konferencer, i interview mm.

 

Formanden har til opgave at lede FU- og HB-møderne, at repræsentere foreningen udadtil og at arbejde på politiske oplæg og dokumenter til FU og HB i samarbejde med organisationschefen og FDDBs øvrige ansatte. Som repræsentant for alle døvblinde skal formanden kende til alle krinkelkroge af FDDBs virke.

 

Næstformanden overtager formandens opgaver, når han er forhindret. Derudover kan der i FU aftales andre måder at fordele arbejdsopgaverne på. Det tredje FU-medlem har ikke nogen nedskrevne specifikke opgaver.

 

Honorar

Det er kun FU, der modtager et honorar for sit arbejde. Dog kan bestyrelsesmedlemmer i arbejde modtage dækning af tabt arbejdsfortjeneste ved deltagelse i HB, FU og udvalgsmøder.

HB har i 2020 nedsat et honorarudvalg, der skal indstille honorarsatser til godkendelse i HB.

Tiden kræver mere arbejde for en formand i FDDB, og derfor har HB besluttet, at der skal afsættes midler til en højere honorering af den post. Det vurderes, at formandens arbejde indeholder, hvad der svarer til max 20 timers arbejde ugentligt. FDDB har ikke midler til at ansætte en formand på fuld tid og på normale vilkår, men man vil gerne åbne op for, at man til formandsvalget i 2021 kan tilbyde en formand 20 timers ansættelse på fx fleksjobvilkår.

 

Er du interesseret i at stille op til hovedbestyrelsen, kan du finde opstillingsskema på FDDBs hjemmeside under

www.fddb.dk/om-fddb/hovedbestyrelsen

Ønsker du at få et skema tilsendt, kan det fås ved henvendelse til FDDBs sekretariat.

Deadline for opstilling af dit kandidatur er 12. april 2021.

Kandidater opfordres desuden til at sende en kort præsentation, som kan bringes i Medlemsnyt.

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

 

 

 

OPLYSNINGEN

 

Vaccination mod Covid-19

 

Af Pia Hesse, kommunikationsansvarlig

 

Verden over er man nu begyndt at vaccinere mod Covid-19.

I Danmark begyndte vaccinationen i slutningen af december. Sundhedsstyrelsen modtager løbende yderligere leverancer af vacciner, så flere og flere kan få tilbuddet om at blive vaccineret.

 

De første der fik tilbud om vaccination i Danmark var beboere på plejehjem og sundhedspersonale, som arbejder direkte med Covid-19 patienter på landets hospitaler. Målet er, at alle i Danmark vil blive tilbudt vaccination, bortset fra gravide, ammende og børn, da vaccinationerne ikke er godkendte til disse grupper.

 

Rækkefølge

Det er frivilligt, om man vil tage imod vaccinationen, som er gratis i Danmark. I første omgang er der ikke nok vacciner til alle. Derfor vil vaccination i starten blive prioriteret til:

- personer der har størst risiko for et alvorligt forløb bl.a. de ældste borgere i landet

- beboere på plejehjem

- ældre med særlige risikofaktorer, fx kronisk sygdom

- personale i sundhedsvæsenet og ældreplejen

- personer som varetager kritiske funktioner i samfundet

 

I takt med at der leveres flere vacciner i løbet af 2021, vil flere og flere grupper blive tilbudt vaccination mod Covid-19.

 

Beboere på plejecentre og personale i sundhedsvæsenet og ældreplejen vil modtage tilbud om vaccination direkte fra deres institution eller arbejdsplads.

Personer som er i særlig risiko bliver kontaktet af egen læge eller sygehus.

Raske borgere indkaldes efter fødselsdato. Det foregår ved, at man modtager brev via digital post i sin e-boks på www.borger.dk

Er du fritaget fra digital post, får du brev med posten.

I brevet kan man læse, hvornår man kan blive vaccineret, og hvis man selv skal bestille tid til vaccinationen, får man at vide, hvordan det foregår, og hvad man selv skal gøre.

Man kan ikke bestille tid til vaccination, før man har fået besked fra sundhedsmyndighederne, om at det er blevet ens tur.

 

Hvordan virker vaccinen?

De første vacciner, der gives i Danmark, er baseret på mRNA-teknologi. Vaccinerne får kroppens celler til at stimulere immunforsvaret, så det kan genkende og beskytte sig mod virus.  Der gives to stik med mindst tre ugers mellemrum. Efter vaccination kan langt de fleste forvente at være godt beskyttet.

De danske myndigheder tilbyder kun godkendte vacciner, som har vist høj effektivitet og høj beskyttelse, men det vides ikke endnu, hvor længe beskyttelsen holder.

 

Danske Handicaporganisationer (DH) har været i dialog med Socialministeriet for at få klare meldinger vedr. udrulning af vacciner på socialområdet.

Regnes handicaphjælpere og kontaktpersoner fx med til kritisk personale?

Foreløbig er meldingen, at kommunerne er ved at forberede indkaldelse af beboere med særlig risiko, som bor på sociale tilbud og institutioner. Socialministeren er blevet gjort opmærksom på, at også handicaphjælpere, både kommunalt ansatte og private, kunne have gavn af hurtig vaccinering, så der bedre kan forebygges smitte mellem bruger og hjælper. 

 

Myndighederne forventer, at alle danskere, der ønsker det, kan være færdig-vaccineret omkring 27. juni.

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

 

 

Nye pengesedler

 

Af Anders Fransson, Telekommunikation

 

Nationalbanken er i gang med at lancere nye pengesedler. Man vil gerne øge sikkerheden, og samtidig kommer der en ny form for markering, der gør sedlerne mere tilgængelige for døvblinde.

Jeg har været på besøg i Nationalbanken og fik lov at mærke de nye 100 og 500 krone-sedler.

 

I midten af hver seddel kommer der en rød streg på forsiden, som skal gøre det vanskeligere at forfalske sedlen. Ude i venstre side vil der være et følbart symbol, som fortæller hvilken seddel man står med.

 

Den nye 500 krone-seddel har en følbar trekant og den nye 100 krone-seddel har en følbar firkant. Markeringen er tydelig at mærke, når sedlen er ny, men det bliver interessant, hvor følbar den er, efterhånden som sedlen bliver brugt.

Nationalbanken lancerer først 500 krone-sedlen og derefter de øvrige sedler.

 

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

 

 

Hvem, hvad og hvorfor

– ny rapport beskriver frivillighed i handicaporganisationer

 

Af Pia Hesse, kommunikationsansvarlig

 

- Handicaporganisationer har typisk flere medlemmer og flere frivillige end andre sociale organisationer

- De fleste frivillige er enten selv handicappet eller pårørende

- Der er færre faste frivillige end tidligere, men flere der melder sig for kortere perioder

- Det er en udfordring at engagere unge og fastholde dem som frivillige i handicaporganisationerne.

 

Det er nogle af konklusionerne i en rapport om frivillighed, som Videnscenter for Handicap for nylig har udgivet på baggrund af en lang række interview. Rapporten sætter fokus på hvilke udfordringer og behov for støtte, der kan være i foreningerne i forhold til at rekruttere og fastholde frivillige til foreningsarbejde.

 

Rapporten beskriver bl.a. et emne, der er relevant i mange handicapforeninger: rekruttering af nye kræfter til bestyrelsen. Mange steder oplever man, at frivillige i lokale bestyrelser bliver en del af et stærkt socialt fællesskab, og at bestyrelsesarbejdet bliver en vigtig del af de frivilliges identitet.

Det er positivt, at bestyrelsesmedlemmer ønsker at blive ved så længe, de kan, men det kan skabe udfordringer i forhold til at få nye kræfter ind i en bestyrelse, som kan se på arbejdet med friske øjne.

Hindringer og bøvl er også et af de temaer, rapporten har spurgt ind til. Mange frivillige har svaret, at det kan være med til at dræbe engagementet, at det er blevet mere administrativt bøvlet at være frivillig. Både generelt højere dokumentationskrav og nye GDPR-regler har gjort det besværligt at få lov at gøre det, mange brænder mest for: At hjælpe andre mennesker.

                                

De fleste frivillige i handicaporganisationerne er selv enten medlem af den samme organisation eller pårørende. Det er en væsentlig forskel fra andre foreninger, fx foreninger for flygtninge eller for socialt udsatte og folk i krise. Her er frivillige som oftest ikke selv brugere af organisationens tilbud.

Der er meget, der tyder på, at dette skyldes, at frivillige i handicaporganisationerne både vil arbejde for at forbedre forholdene for handicappede og samtidig tiltrækkes af identifikationen med andre i samme båd samt af fællesskabet, som kan være svært at finde andre steder.

 

Den 27 sider lange rapport kan læses her:

www.handivid.dk  

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

 

 

Nyt fra Nota

 

Af Liv Nørup, bibliotekar

 

Månedens punktbog:

Sofie Malmborg: Bargums Synder

En biografisk roman om den skruppelløse forretningsmand Frederik Bargum, der i 1700-tallet oplever både storhed og fald.

Bognummer: 420559

Ca. 8 bind

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

 

 

ARRANGEMENTER

 

Alle fysiske arrangementer og møder i FDDB er aflyst frem til 7. februar. Kun møder, der kan afholdes virtuelt, gennemføres.

 

 

Dansekursus udsat

 

Kursus i Groove dans på Fuglsangcentret 8. - 10. februar er udsat pga. Covid-19 til 2. - 4. december 2021.

Kurset annonceres i Medlemsnyt 5.

 

Oplysninger om kurset kan fås hos kursusleder Gerd Nielsen

Tlf. 24 65 65 69

gerdnielsen@privat.dk

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

 

 

Motion og kreativ hygge

 

Bor du i Kalundborg Kommune, og vil du være med til at dyrke lidt motion og strikke eller bare hygge sammen med andre døvblinde, så læs her.

Projektet Nye fællesskaber giver mulighed for, at FDDBs medlemmer kan mødes.

Alle tirsdage fra kl. 11 - 12 har vi gratis adgang til motionscenter i Kalundborg. De der har lyst kan mødes kl. 10 og gå en tur, inden vi går i motionscentret. Herefter kan vi spise vores medbragte madpakke og hygge et par timer med vores strikketøj eller andet nørkleri. Vil man bare snakke, er det også okay.

Det er muligt at købe smørrebrød i aktivitetscentret, ligesom man også kan købe kaffe og kage. Det er meget billigt, så alle betaler selv.

Alle døvblinde, der hører til i Kalundborg Kommune kan deltage.

Vi vil gerne vide, om du er interesseret i at være med, men du behøver ikke tilmelde dig hver gang. Du kommer blot, når du har lyst.

Opstart: Snarest muligt efter nedlukningen

Sted: Aktivitetscenteret, Esben Snares Vej 55

Du kan få refunderet rejseudgifter max to gange pr. måned efter billigste transportmiddel, men det er også i orden at benytte handicapkørsel eller bil til laveste kilometertakst.

Er du interesseret, eller ønsker du flere oplysninger, så kontakt: Heike Michelsen

Tlf. 42 21 30 55 eller

Birgit Larsen

birgit@bljl.dk

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

 

 

Gåtur på Kalvebod fælled 

Torsdag 4. marts 

 

Vi mødes på Vestamager metrostation kl. 11.

Vi går ad én eller måske to ruter på Kalvebod fælled.

Indimellem spiser vi vores medbragte madpakker.

Inden vi slutter kl. 16, drikker vi kaffe eller te med kage.

Husk varmt tøj.

Pris 30 kr.

FDDB betaler for ledsagernes kaffe og transportudgifter.

Tilmelding senest mandag 1. marts til Gerd:

Tlf. 24 65 65 69

gerdnielsen@privat.dk

Husk at give besked hvis du bliver forsinket.

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

 

Klub Øst udsætter festen

 

Kære medlemmer

 

Klub Øst har 25-års jubilæum 6. marts 2021.

Planen var at fejre begivenheden med en stor jubilæumsfest på selve dagen. Imidlertid må vi udsætte begivenheden til senere – indtil corona har lagt sig.

Til gengæld har vi noget at glæde os til.

 

Mange nytårshilsner

Fra klubledelsen

Ella Schäffer og

Ole Braband

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

 

 

 

Verdenskonference udsat

 

Helen Keller Verdenskonferencen for døvblinde, som skulle finde sted 28. september – 5. oktober 2021 er udsat.

Der kommer yderligere information i Medlemsnyt, når ny dato meldes ud.

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

 

 

ERFAGRUPPER

 

Erfa = erfaringsudveksling

 

I alle erfagrupper er kontaktpersoner og ledsagere velkomne.

Kaffe med brød kan købes på mødet, og transport tilbydes efter aftale med erfalederen. Nye medlemmer er velkomne.

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

Bornholm

Kære medlemmer

Godt nytår!

På grund af corona er alting usikkert, men vi giver besked til jer, når vi ved mere.

Mange hilsner Anvör

Mobil 22 56 93 81

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

Nordsjælland

Vi ses igen tirsdag 2. marts.

Gruppen mødes ikke i februar, da Susanne deltager på FDDBs informatørkursus.

Evt. spørgsmål til Susanne på:

susanne.loecke@gmail.com eller

Mobil 60 43 19 91

På gensyn!

Mødeleder Susanne Løcke

Med kærlig hilsen fra

Susanne

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

København Nord

Dato: Mandag 8. februar

kl. 12.30 - 15.30

Sted: Handicaphuset, Blekinge Boulevard 2, Taastrup

Emne: Nytårshygge. Birgit Larsen fortæller om haptiske signaler, som vi kan bruge, og om hvad Telekommunikation kan tilbyde.

FDDB giver lidt mad og drikke.

Tilmelding til Arne Krogh:

Tlf. 45 85 94 19

Glædeligt godt nytår og mange hilsner

Linda og Arne

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

København Vest

Dato: Bemærk tre datoer.

Mandag 1. februar   

Tirsdag 16. februar

Mandag 1. marts

kl. 12.30 - 15.30

Sted: Handicaporganisationernes Hus, Blekinge Boulevard 2, Taastrup.

Emne:

1. februar: Rejsen til Kreta ved Sandie Roland

16. februar: Nytårsmøde for jer som ikke kom til julemøde

1. marts: Rita Varmby fortæller om sit liv

Alle erfa-deltagere bedes gå direkte til mødelokalet og ikke opholde sig rundt omkring i H-huset før eller efter møderne af hensyn til corona-restriktionerne for huset.

Tilmelding senest søndag ugen før erfamøderne på:

Mobil 24 65 65 69

gerdnielsen@privat.dk

Godt nytår og på glad gensyn i 2021.

Birgit og Gerd

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

Østsjælland

Kære alle!

Jeg kontakter jer, når vi ved mere om corona-restriktionerne.

Mvh Kari Steffen

Tlf. 50 58 87 45

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

Vestsjælland

Vi ved endnu ikke, hvornår vi åbner op igen, men vi kontakter jer, når vi er klar igen.

Håber I alle er kommet godt ind i det nye år. 

Venlige hilsner fra

Heike & Sandie

Tlf. 30 11 30 71

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

Storstrøm 

Rigtig godt nytår til alle.

Vi kontakter jer, når vi starter op efter nytår.

Indtil videre planlægger vi mandag 8. februar – men intet er sikkert i disse tider.

Ring gerne, hvis I har spørgsmål på 20 27 70 11.

Mange nytårshilsner

Maria og Jackie

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

Fyn

Dato: Onsdag 24. februar

kl. 12 - 15.15 (bemærk tidlig start)

Sted: Seniorhuset, Toldbodgade 5-7, Odense

Emne: Medlemsmøde og en god frokost.

Vi får besøg af Bjarne Hvidsten fra FDDBs hovedbestyrelse. Vi skal høre om FDDB og hvad der arbejdes på i hovedbestyrelsen.

Inden Bjarnes oplæg får vi en god frokost sammen.

Dagen sluttes af med kaffe og kage.

Pris: 30 kr. pr person. Øl/vand kan købes til frokosten for egen regning.

Kontakt Gitte Callø for tilmelding og evt. hjælp til transport senest tirsdag 16. februar på:

Tlf. 25 11 63 77 eller

gittepug@stofanet.dk

Mange hilsner

Gitte

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

Syddanmark tegnsprog

Dato: Onsdag 10. februar

kl. 13 - 16

Sted: Tegnsproghuset, Egeskovvej 5, Fredericia

Emne: Hygge og samvær med spørgsmål og ordet frit.

Tilmeldingsfrist senest 5. februar.

Hvis I ønsker fastelavns-flødeboller til kaffen, så vil jeg sørge for bestillingen, men på jeres egen regning.

Der må være max. 10 personer i lokalet.

Husk sprit og mundbind med til mødet.

Pas godt på jer selv.

Hilsen fra Eva

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

Sønderjylland

Håber vi må ses i februar.

Så bliver det:

Dato: Onsdag 3. februar

kl. 14 - 16

Sted: Rødekro Kro i Rødekro

Emne: Ikke fastlagt endnu.

Tilmelding til:

Tlf. 74 52 58 29 (fastnet)

Mange hilsener

Karla Andersen

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

Sydvestjylland

Vi mødes forhåbentlig snart igen.

Dato: Tirsdag 2. februar

kl. 13.30 - 15.30

Sted: Vindrosens lokale 4, 2. sal

Emne: Vi skal drøfte erfagruppens fremtid.

Jeg ringer og aftaler, hvem der kan komme.

Med venlig hilsen

Erik Kiørbye

Tlf. 75 13 12 28

kiorbye@esenet.dk

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

           

Trekantområdet

Dato: Onsdag 10. februar

kl. 12.45 - 15.15

Sted: Fuglsangcentret, Søndermarksvej 150, Fredericia

Emne: Afrikas vilde dyreliv.

Vores jæger Svend Aage giver os en spændende fortælling om sine fantastiske jagt- og safarioplevelser i Sydafrika sammen med sin familie.

Pris: 30 kr. pr person.

Kontakt Lilli Munk Jensen eller Gitte Callø for tilmelding og evt. hjælp til transport senest tirsdag 2. februar.

Lilli tlf. 22 28 98 60

Gitte tlf. 25 11 63 77 eller

gittepug@stofanet.dk

Hilsner fra Lilli og Gitte

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

Midtøstjylland

Dato: Tirsdag 23. februar

kl. 10 - 12

Sted: Folkestedet, Carl Blochs gade 28. stuen lokale 1.6, Aarhus C

Emne: Ikke programsat endnu.

Tilmelding senest otte dage før af hensyn til kaffe og brød, som koster 30 kr.

Er transporten et problem, så finder jeg en løsning på det, men dette skal ske 14 dage før.

Med venlig hilsen

Niels Henrik Jørgensen

Mobil 24 46 57 30

nhenrik@youmail.dk

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

Midtvestjylland

Vi ønsker jer alle godt nytår, og håber I er kommet godt ind i 2021.

Pga. corona-restriktionerne må vi vente lidt endnu med at mødes, men vi håber inderligt, at det bliver muligt i marts.

Vi ringer rundt til jer, når vi nærmer os.

Dato: Mandag 15. marts

kl. 13 - 15.30

Sted: Vestfløjen v. Sct. Johs. Kirke, Fredhøj Allé 2, Herning

Emne: Vi vil snakke om vores oplevelser med nedlukning og afsavn siden vi mødtes sidst samt hygge os med små konkurrencer med præmier.

I er meget velkomne til at ringe til os, hvis I trænger til en snak

– og pas nu godt på jer selv.

Per Mortensen

mobil 23 28 60 25

permorten50@gmail.com

Bente Mejndor

tlf. 75 94 44 75 / mobil 20 24 69 19

b.mejndor@mail.dk 

Mange kærlige hilsener fra

Per og Bente

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

Midt- og Nordjylland – tegnsprog

Godt nytår.

Vi skriver sammen om næste møde.

Ses vi – ja vi gør!

Mange hilsner

Ditte B. Sørensen

Mobil: 25 77 28 24

ditte_11@hotmail.com

Bjarne Hvidsten

Mobil: 31 13 60 94

naestformand@fddb.dk

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

Nordjylland 

Mødet torsdag 11. februar er desværre aflyst pga.

Covid-19 situationen. Restriktionerne fra myndighederne og forsamlingsforbuddet gør, at vi ikke kan samles lige nu. Men jeg ringer rundt til jer, når jeg kan se, at vi må samles igen.

I må passe godt på hinanden.

I er også velkommen til at ringe på mobil 22 50 77 61 eller skrive på erfa-nordjylland@hotmail.com

Godt nytår.

Mange hilsener fra

Mia Winther

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

 

NAVNE

 

Fødselsdage

 

90 år

Edith B. Hansen, Odense

født 15. februar 1931

 

85 år

Ulla Staun Poulsen, Vanløse

født 2. februar 1936

 

85 år

Kirsten Pedersen, Kolding

født 29. februar 1936

 

80 år

Torben Jensen, Nyborg

født 27. februar 1941

 

75 år

Steen Reinholdt, Sæby

født 21. februar 1946

 

60 år

Lone Daugaard Hansen, Rynkeby

født 13. februar 1961

 

FDDB ønsker hjerteligt tillykke med fødselsdagene!

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

 

 

 

Dødsfald

 

Holger Lyngø, Fredericia

født 15. juni 1938 er død

 

Alice Rønberg Bang, Næstved

født 1. juli 1933 er død

 

Anna Thea Petersen, København

født 2. december 1924 er død

 

Vibeke Dencker, Klampenborg

født 21. februar 1921 er død

 

Knud Nielsen, Hirtshals

født 1. november 1928 er død

 

Oda Reinholdt Jensen, Herning

født 4. marts 1931 er død

 

Æret være deres minde.

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

 

 

Mindeord for Holger Lyngø

 

Af Ingrid og Erik Rasmussen, kontaktpersoner

 

Holger flyttede til Fredericia i 1992, startede på Fuglsangcentret i tre uger og flyttede derfra direkte til Ullerup Hus. Der har han boet siden.  

 

Holger var en meget aktiv mand, der deltog i hvad der var af tilbud og kurser og rejser, som FDDB arrangerede. Da Holger kom til Fredericia, kunne han slet ikke tegnsprog. Vi kommunikerede med ham ved at skrive i hans hånd, men efterhånden lærte han tegnsprog.

 

Holger deltog også på kursus på Castberggård i tre uger med Henrik Ottesen og hans kone Jenna som undervisere. Det var hårdt alene at tolke til Holger ved at skrive i hånden, men så lavede Holger og jeg en kode, som forkortede skriften. Det var han en knag til at aflæse.

                                                                                                                                                                                                                                                                        Holger gik meget op i skak. Engang vandt han Danmarks mesterskabet, og han deltog også i skakturneringer i nordiske lande og i europamesterskabet på Castberggård. Sommerstævne og landsmøde var han også med på hvert år.                                                                                                                                                                                                  

 

Holger har også repræsenteret FDDB i Sverige. Han deltog tit i quiz’er og var god til spørgsmålene. Han fik en masse udstyr som telefon, computer og Focus 14 Braille med punktskrift, som gjorde at han kunne følge med, også i nyhederne, og google ting, han gerne ville vide noget om. Han kunne også sms’e på punkt og læse hvad vi svarede ham. Det gik han meget op i, og sammen med leder af Telekommunikation Bitten Rasch, var han meget interesseret i alt nyt og ville gerne lære at bruge det. Han havde lige bestilt det sidste nye, han ville lære, men desværre for ham, så blev det ikke til noget.

 

Sammen med Holger har vi været på mange rejser og krydstogter. Han sagde, at han ville se hele verden, og det blev til 27 oversøiske lande. Den sidste rejse var gennem Panama-kanalen, og der fik han et certifikat af kaptajnen som bevis på, at han havde været igennem Panama-kanalen. Det var han meget stolt af.                                                                                                                                                                                          Holger, du vil blive savnet.

Holger, vi takker dig for alt. 

 

Æret være Holger Lyngøs minde.

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

 

Kolofon

 

Foreningen Danske DøvBlinde - synshørehæmmede

Blekinge Boulevard 2, 2630 Taastrup

Tlf. 36 75 20 96

 

fddb@fddb.dk

Åbent mandag - fredag kl. 9 - 14

Indlæg til bladet sendes til: medlemsnyt@fddb.dk 

Redaktion: Gerd Nielsen og Pia Hesse

 

 

 

NR.       DEADLINE                    UDGIVELSE

   2        29. januar                      24. februar

   3        26. februar                     24. marts

 

 

FDDB modtager stof til MEDLEMSNYT inden kl. 12

på deadline-datoen på medlemsnyt@fddb.dk