FDDB
Medlemsnyt 1
Januar 2021
Årgang 37
Forside
- Nytårshilsen
- FDDB-medlem udnævnt til repræsentantskabet
i Kvinderådet
- Bestyrelsens
arbejde i FDDB
FDDB-medlem udnævnt til repræsentantskabet i
Kvinderådet
– ny rapport beskriver frivillighed i
handicaporganisationer
Midt-
og Nordjylland – tegnsprog
Af Anders Fransson, formand
Endnu et år er gået, som i den grad skriver sig ind i historiebøgerne. Covid-19 vendte op og ned på vores hverdag. Mange arrangementer blev aflyst, og vi måtte vænne os til nye måder at være sammen på. Men der er heldigvis lys for enden af tunnelen. I slutningen af 2020 er vaccinationen af de første danskere begyndt.
Vi må håbe, at år 2021 bliver et meget bedre år, hvor vi kan vinke farvel til den virus, der har gjort vores liv utroligt besværligt og indskrænket. Jeg vil selv tage imod vaccinen, når det bliver min tur. Jeg vil opfordre alle FDDBs medlemmer til at tage imod vaccinen og opfordre jeres netværk til at gøre det samme. Af med sølvpapirshatten og på med ja-hatten. Lad os sammen få bekæmpet denne virus.
Selvom der vaccineres på livet løs, så skal vi leve med nogle restriktioner et stykke tid endnu. Jeg håber, at corona er så meget under kontrol midt på året, at vi kan begynde at afholde større arrangementer i foreningen, og at vi hurtigt kan få gang i at mødes i mindre grupper under Nye fællesskaber. Vi skal passe på hinanden, men også passe på, at døvblinde ikke bliver isoleret, triste og ensomme.
I 2021 skal der være landsmøde. Om det bliver fysisk eller digitalt er svært at spå om. Personligt håber jeg, at så mange mennesker er vaccineret til juni, at det bliver forsvarligt at afholde et fysisk sommer- og landsmøde. Især fordi jeg ved, at det er noget, som betyder meget for mange medlemmer. I forretningsudvalget er vi opmærksomme på, at det kan blive nødvendigt at afholde landsmødet digitalt. Vi følger situationen i samfundet nøje.
Der sker heldigvis andre ting end corona-virus i foreningen. I det nye år vil FDDB opruste på den politiske front. Sagerne i Aarhus kommune har vist, at vi ikke bare skal reagere, når der sker noget, men også aktivt påvirke omgivelserne omkring os, så vi ikke bliver overrumplet. Derfor er der behov for, at FDDB bliver meget mere synlig politisk, end vi er i dag. FDDB skal have en eller to mærkesager, der kæmpes for gennem en politisk strategi og en handleplan. Der er så småt taget hul på dette arbejde. I vil høre meget mere om det frem til og under landsmødet.
Selvom vi bliver mere synlige politisk, skal vi stadig lave sociale arrangementer for medlemmerne. Det bliver der ikke ændret på.
Jeg vil slutte af med at ønske alt det bedste til alle jer derude.
Pas godt på hinanden og rigtigt godt og lykkebringende nytår!
Tilbage
til indholdsfortegnelse
FDDBs 37-årige medlem Raziye Acili er udpeget til at sidde i repræsentantskabet i Kvinderådet på én af tre nye pladser, som Danske Handicaporganisationer (DH) har fået i forbindelse med indtræden i Kvinderådet.
Kvinderådet er en paraplyorganisation, som arbejder for kvinders rettigheder og vilkår ved at fremme ligestilling nationalt og internationalt. Kvinderådet arbejder med alle aspekter af ligestilling, men har primært fokus på kvinder i politik, vold mod kvinder samt ligeløn og ligestilling for kvinder på arbejdsmarkedet. Formålet med DHs nye medlemskab af Kvinderådet er at sætte øget fokus på kvinder med handicap.
Raziye Acili er syns- og hørehandicappet og har tegnsprog som modersmål. Om udnævnelsen siger hun:
”Det er en kæmpe ære at blive udpeget som repræsentant på vegne af DH og derigennem også på vegne af FDDB. Jeg har altid haft et brændende ønske om, at kvinders stemmer bliver hørt, set og mærket i alle verdens hjørner. Også steder hvor kvinder individuelt ikke har samme mulighed for at blive hørt og bede om hjælp. Jeg vil kæmpe for at gøre en forskel for alle kvinder – måske under sloganet ’Handicapped lives matter’ (dansk: Handicappedes liv har betydning). Jeg glæder mig til at komme i gang med samarbejdet i Kvinderådet.”
Raziye stammer oprindeligt fra Tyrkiet. Det mener hun selv kan være en fordel i forhold til at arbejde for ligestilling for kvinder verden over. Hun uddyber:
”At min familie stammer fra Tyrkiet betyder, at jeg allerede kender til både danske og tyrkiske kulturnormer samt til magtforhold mellem køn herunder også handicap. Jeg brænder for at bryde tabuer omkring handicap og være med til at forebygge enhver form for vold, sexisme og undertrykkelse. Jeg brænder med andre ord for kvinders sag og vil medvirke til at gøre opmærksom på kvinders forhold og livssituation. I fællesskab kan vi bane vejen for bedre beskyttelse af handicappede kvinder”.
Raziye har været aktiv i FDDB-ungdom, medlem af Nepal-udvalget i perioden 2011 - 2020 og sidder p.t. i et kvindeforum i den Europæiske DøvBlindeunion samt i planlægningsgruppen for den første europæiske Ungdomslejr for døvblinde. Hun har også været med i en film produceret af Døvefilm for at udbrede viden om syndromet usher, der er største årsag til døvblindhed.
Tilbage
til indholdsfortegnelse
FDDB har frivillige mail- eller telefonvenner, som gerne vil skrive eller ringe sammen med dig.
Det er dig og mail- eller telefonvennen, der bestemmer, hvad I vil tale om. Det kan være lige fra hyggesnak, hvad der sker i hverdagen, udveksle erfaringer om nedsat syn og hørelse, og hvad I ellers finder frem til.
En nyhed er, at man gerne må bede om at få en midlertidig ven at kommunikere med under corona-nedlukningen. Det kan gøre hverdagen lidt hyggeligere i disse tider, hvor mange arrangementer er aflyst.
Det er gratis, og FDDBs venner er selv døvblinde eller synshørehæmmede, så der er mulighed for erfaringsudveksling om syns- og hørehandicap.
Vi vil gerne bruges, så hold dig ikke tilbage, hvis du ønsker en FDDB-ven.
Skriv eller ring til Gerd:
Mobil 24 65 65 69
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Anders Rohde Fransson bød velkommen til årets fjerde og sidste HB møde 11.-12. november.
Hovedbestyrelsen vil gerne undersøge, om FDDBs tilbud rammer medlemmerne bredt nok. En undersøgelse skal afdække, hvilke behov, medlemmerne har. Sådan en undersøgelse skal danne baggrund for en vurdering af, om der skal igangsættes nye medlemstiltag i 2022.
Der laves en liste over de emner, der er blevet drøftet på medlemsmøderne rundt om i landets erfagrupper. På næste HB-møde vil emnerne og medlemmernes spørgsmål blive gennemgået og drøftet.
Det blev besluttet, at FDDB skulle uddele 100.000 kr. i julelegater på op til 5.000 kr. til ensomme og isolerede døvblinde, der trængte til en opmuntring efter et hårdt corona-år. Restbeløb søges anvendt til deltagelse i WFDB (verdensorganisation for døvblinde) og Helen Keller konferencen i 2021.
Der er afsat 40.000 kr. under legater til deltagelse i europæisk ungdomscamp.
Alle kursus-deltagerbetalinger fremover er beregnet med en 33,33 % stigning, dog ikke Sommer- og Landsmøde og Groove Dance som allerede er udmeldt med pris i 2020. Derudover fastholdes prisen for at deltage i FDDB-ungdoms arrangementer på 300 kr.
Formålet er at inddrage tillidsfolk og dermed sikre at en bred del af medlemsgruppen høres. Der udsendes spørgeskema vedr. mærkesager. Herefter arrangeres en workshop for tillidsfolk, som skal munde ud i en 5-årig handlingsplan, der fremlægges for landsmødet i 2021.
Der er nedsat en arbejdsgruppe, som skal se på, hvad vi evt. kan bruge en protektor til i FDDB. Udvalget vil analysere FDDBs behov, overveje muligheder og komme med en indstilling til HB.
Der er nedsat et udvalg, som skal se på, om FDDBs indsats og fokusområder på internationale konferencer og møder som fx DBNSK og WFDB kan koordineres.
FDDB har deltaget i et møde omkring kompensation til handicappede i erhverv, isbryderordning, hjælpemidler m.v.
DDL og Høreforeningen er enige om, at døvblinde og døve skal have ret til tolk, men at det ikke skal behandles af Jobcentret. Der er også brug for tolk fx til jobsamtale, ledsagelse til og fra jobsamtaler m.v. DH vil arbejde videre med disse behov.
Tolkning ligger p.t. under en Personlig Assistent-ordning. I Bekendtgørelse om særlig støtte skal døvblinde fremstå som selvstændig gruppe. Tolkning til døvblinde bør være en helhedsorienteret tolkning med tale/skrivetolk, synsbeskrivelse, taktiltolkning, haptiske signaler etc.
Hovedbestyrelsen vil på mødet i februar drøfte forskellige scenarier for afholdelse af Sommer- og landsmøde i forhold til Covid-19. På det tidspunkt er vi forhåbentligt blevet klogere på situationen.
Der blev ikke truffet beslutning om at lukke tale-høretilbuddet på Baltorp-skolen i skoleudvalget i Ballerup Kommune. Dermed forbliver tilbuddet åbent, hvilket FDDB er tilfreds med.
Rådmanden i Aarhus Kommune har udtalt til en journalist, at man har truffet en politisk beslutning, der sikrer, at alle døvblinde i 2021 ikke bliver beskåret i kontaktpersontimer. FDDB har koordineret indsatsen med et medlem, som bl.a. har meldt Aarhus Kommune for omsorgssvigt. Det har været et meget godt og givtigt samarbejde.
Referatet af HB-mødet kan fås ved henvendelse til FDDBs sekretariat.
Næste møde er 10.-11. februar.
Observatører er velkomne til at deltage på førstedagen.
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Af
forretningsudvalget
I år er der bestyrelsesvalg i FDDB. Landsmødet 29. juni skal foruden formand og næstformand vælge seks bestyrelsesmedlemmer og fire suppleanter. Frem til hovedbestyrelsens møde i april kan medlemmer indsende deres kandidatur, hvis man ønsker at opstille til en bestyrelsespost.
Landsmødet er FDDBs øverste myndighed, men
det er hovedbestyrelsen (HB) og forretningsudvalget (FU), der leder foreningen
i det daglige. Bestyrelsen ønsker med denne artikel at beskrive, hvad det
indebærer at sidde i FDDBs bestyrelse.
De otte bestyrelsesmedlemmer mødes fire
gange årligt på Fuglsangcentret i Fredericia. Møderne er med overnatning med
ankomst om formiddagen og afrejse næste dag efter frokost. På møderne deltager
også FDDBs organisationschef og FDDBs
økonomiansvarlige samt tegnsprogstolke.
Som HB-medlem er man valgt til at varetage
FDDBs og alle medlemmers interesser, og man skal gerne fremstå som et godt
eksempel. Man skal deltage aktivt – ikke kun på HB-møderne, men også mellem møderne
ved at påtage sig opgaver og indgå i udvalg og arbejdsgrupper. Man bør læse og besvare mails 3-4 gange
om ugen – dels for at følge med i, hvad der foregår i foreningen, og dels for
at tage stilling til forskellige sager.
Forretningsudvalget (FU) mødes en gang om måneden i Handicaporganisationernes Hus i Høje Taastrup, hvor også FDDBs sekretariat ligger. FU består af formand, næstformand og et tredje medlem, som udpeges af bestyrelsen. Organisationschefen fungerer som referent og rådgiver på møderne.
FU spiller en vigtig rolle i det daglige arbejde. Her tages mange beslutninger. FU er det politiske organ, der lægger rammerne for det politiske og administrative arbejde. Dermed er FU med i stort set alle beslutningsprocesser, som vedrører den overordnede drift af FDDB. Som FU-medlem må man være indstillet på næsten dagligt at være til rådighed for FDDB. Man skal læse og besvare mail alle hverdage både for at holde sig informeret og for at tage stilling til spørgsmål, sager og problematikker.
I praksis har FU altid fungeret mere som
kollektiv end hierarki i drøftelser og beslutningsprocesser. Titler har ikke
givet ens ord større vægt eller givet mere magt. Man
forsøger at nå til enighed gennem saglige drøftelser og tage beslutninger i
fællesskab.
Arbejdet i HB og FU er meget spændende. Samarbejdet på møderne, beslutninger om politiske indsatser, det medlemsrettede arbejde, udviklingen af FDDB, samarbejde med andre foreninger – alt det indeholder bestyrelsesarbejdet. Og der er meget man kan få indflydelse på.
Derfor er det også godt med en spredning af interesser blandt bestyrelsesmedlemmerne. Der skal være nogen, som interesserer sig for de medlemsrettede tilbud og aktiviteter.
Der skal være nogen, som brænder for det handicappolitiske arbejde.
Der skal være en person, som gerne vil stå i spidsen og være formand, én som gerne vil være næstformand og én som gerne vil indgå i forretningsudvalget.
Nogle interesserer sig for det hele, og andre har særlige mærkesager, som de brænder for. Der er plads til det hele, og alle bidrager så meget, som de har ressourcer til.
Der er altid en masse formalia, procedurer og deadlines, der skal overholdes. Disse er beskrevet i forretningsordener for HB, FU, udvalg og arbejdsgrupper og overholdes i samarbejde med organisationschefen eller udvalgenes tovholder.
Det er formanden og næstformanden, der tegner foreningen.
Det vil sige, det er de to personer, der udtaler sig offentligt om FDDB. Formanden har en mere fremtrædende rolle og er som oftest den, der repræsenterer FDDB til møder, konferencer, i interview mm.
Formanden har til opgave at lede FU- og
HB-møderne, at repræsentere foreningen udadtil og at arbejde på politiske oplæg
og dokumenter til FU og HB i samarbejde med organisationschefen og FDDBs øvrige
ansatte. Som repræsentant for alle døvblinde skal formanden kende til alle
krinkelkroge af FDDBs virke.
Næstformanden overtager formandens opgaver,
når han er forhindret. Derudover kan der i FU aftales andre måder at fordele
arbejdsopgaverne på. Det tredje FU-medlem har ikke nogen nedskrevne specifikke
opgaver.
Det er kun FU, der modtager et honorar for sit arbejde. Dog kan bestyrelsesmedlemmer i arbejde modtage dækning af tabt arbejdsfortjeneste ved deltagelse i HB, FU og udvalgsmøder.
HB har i 2020 nedsat et honorarudvalg, der skal indstille honorarsatser til godkendelse i HB.
Tiden kræver mere arbejde for en formand i
FDDB, og derfor har HB besluttet, at der skal afsættes midler til en højere
honorering af den post. Det vurderes, at formandens arbejde indeholder, hvad
der svarer til max 20 timers arbejde ugentligt. FDDB har ikke midler til at
ansætte en formand på fuld tid og på normale vilkår, men man vil gerne åbne op
for, at man til formandsvalget i 2021 kan tilbyde en formand 20 timers
ansættelse på fx fleksjobvilkår.
Er du interesseret i at stille op til hovedbestyrelsen, kan du finde opstillingsskema på FDDBs hjemmeside under
www.fddb.dk/om-fddb/hovedbestyrelsen
Ønsker du at få et skema tilsendt, kan det fås ved henvendelse til FDDBs sekretariat.
Deadline for opstilling af dit kandidatur er
12. april 2021.
Kandidater opfordres desuden til at sende en kort præsentation, som kan bringes i Medlemsnyt.
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Af Pia Hesse, kommunikationsansvarlig
Verden over er man nu begyndt at vaccinere mod Covid-19.
I Danmark begyndte vaccinationen i slutningen af december. Sundhedsstyrelsen modtager løbende yderligere leverancer af vacciner, så flere og flere kan få tilbuddet om at blive vaccineret.
De første der fik tilbud om vaccination i Danmark var beboere på plejehjem og sundhedspersonale, som arbejder direkte med Covid-19 patienter på landets hospitaler. Målet er, at alle i Danmark vil blive tilbudt vaccination, bortset fra gravide, ammende og børn, da vaccinationerne ikke er godkendte til disse grupper.
Det er frivilligt, om man vil tage imod vaccinationen, som er gratis i Danmark. I første omgang er der ikke nok vacciner til alle. Derfor vil vaccination i starten blive prioriteret til:
- personer der har størst risiko for et alvorligt forløb bl.a. de ældste borgere i landet
- beboere på plejehjem
- ældre med særlige risikofaktorer, fx kronisk sygdom
- personale i sundhedsvæsenet og ældreplejen
- personer som varetager kritiske funktioner i samfundet
I takt med at der leveres flere vacciner i løbet af 2021, vil flere og flere grupper blive tilbudt vaccination mod Covid-19.
Beboere på plejecentre og personale i sundhedsvæsenet og ældreplejen vil modtage tilbud om vaccination direkte fra deres institution eller arbejdsplads.
Personer som er i særlig risiko bliver kontaktet af egen læge eller sygehus.
Raske borgere indkaldes efter fødselsdato. Det foregår ved, at man modtager brev via digital post i sin e-boks på www.borger.dk
Er du fritaget fra digital post, får du brev med posten.
I brevet kan man læse, hvornår man kan blive vaccineret, og hvis man selv skal bestille tid til vaccinationen, får man at vide, hvordan det foregår, og hvad man selv skal gøre.
Man kan ikke bestille tid til vaccination, før man har fået besked fra sundhedsmyndighederne, om at det er blevet ens tur.
De første vacciner, der gives i Danmark, er baseret på mRNA-teknologi. Vaccinerne får kroppens celler til at stimulere immunforsvaret, så det kan genkende og beskytte sig mod virus. Der gives to stik med mindst tre ugers mellemrum. Efter vaccination kan langt de fleste forvente at være godt beskyttet.
De danske myndigheder tilbyder kun godkendte vacciner, som har vist høj effektivitet og høj beskyttelse, men det vides ikke endnu, hvor længe beskyttelsen holder.
Danske Handicaporganisationer (DH) har været i dialog med Socialministeriet for at få klare meldinger vedr. udrulning af vacciner på socialområdet.
Regnes handicaphjælpere og kontaktpersoner fx med til kritisk personale?
Foreløbig er meldingen, at kommunerne er ved at forberede indkaldelse af beboere med særlig risiko, som bor på sociale tilbud og institutioner. Socialministeren er blevet gjort opmærksom på, at også handicaphjælpere, både kommunalt ansatte og private, kunne have gavn af hurtig vaccinering, så der bedre kan forebygges smitte mellem bruger og hjælper.
Myndighederne forventer, at alle danskere, der ønsker det, kan være færdig-vaccineret omkring 27. juni.
Tilbage til indholdsfortegnelse
Af Anders Fransson, Telekommunikation
Nationalbanken er i gang med at lancere nye pengesedler. Man vil gerne øge sikkerheden, og samtidig kommer der en ny form for markering, der gør sedlerne mere tilgængelige for døvblinde.
Jeg har været på besøg i Nationalbanken og fik lov at mærke de nye 100 og 500 krone-sedler.
I midten af hver seddel kommer der en rød streg på forsiden, som skal gøre det vanskeligere at forfalske sedlen. Ude i venstre side vil der være et følbart symbol, som fortæller hvilken seddel man står med.
Den nye 500 krone-seddel har en følbar trekant og den nye 100 krone-seddel har en følbar firkant. Markeringen er tydelig at mærke, når sedlen er ny, men det bliver interessant, hvor følbar den er, efterhånden som sedlen bliver brugt.
Nationalbanken lancerer først 500 krone-sedlen og derefter de øvrige sedler.
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Af Pia Hesse,
kommunikationsansvarlig
- Handicaporganisationer har typisk flere medlemmer og flere frivillige end andre sociale organisationer
- De fleste frivillige er enten selv handicappet eller pårørende
- Der er færre faste frivillige end tidligere, men flere der melder sig for kortere perioder
- Det er en udfordring at engagere unge og fastholde dem som frivillige i handicaporganisationerne.
Det er nogle af konklusionerne i en rapport om frivillighed, som Videnscenter for Handicap for nylig har udgivet på baggrund af en lang række interview. Rapporten sætter fokus på hvilke udfordringer og behov for støtte, der kan være i foreningerne i forhold til at rekruttere og fastholde frivillige til foreningsarbejde.
Rapporten beskriver bl.a. et emne, der er relevant i mange handicapforeninger: rekruttering af nye kræfter til bestyrelsen. Mange steder oplever man, at frivillige i lokale bestyrelser bliver en del af et stærkt socialt fællesskab, og at bestyrelsesarbejdet bliver en vigtig del af de frivilliges identitet.
Det er positivt, at bestyrelsesmedlemmer ønsker at blive ved så længe, de kan, men det kan skabe udfordringer i forhold til at få nye kræfter ind i en bestyrelse, som kan se på arbejdet med friske øjne.
Hindringer og bøvl er også et af de temaer, rapporten har spurgt ind til. Mange frivillige har svaret, at det kan være med til at dræbe engagementet, at det er blevet mere administrativt bøvlet at være frivillig. Både generelt højere dokumentationskrav og nye GDPR-regler har gjort det besværligt at få lov at gøre det, mange brænder mest for: At hjælpe andre mennesker.
De fleste frivillige i handicaporganisationerne er selv enten medlem af den samme organisation eller pårørende. Det er en væsentlig forskel fra andre foreninger, fx foreninger for flygtninge eller for socialt udsatte og folk i krise. Her er frivillige som oftest ikke selv brugere af organisationens tilbud.
Der er meget, der tyder på, at dette skyldes, at frivillige i handicaporganisationerne både vil arbejde for at forbedre forholdene for handicappede og samtidig tiltrækkes af identifikationen med andre i samme båd samt af fællesskabet, som kan være svært at finde andre steder.
Den 27 sider lange rapport kan læses her:
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Af Liv Nørup, bibliotekar
Månedens punktbog:
Sofie Malmborg: Bargums Synder
En biografisk roman om den skruppelløse forretningsmand Frederik Bargum, der i 1700-tallet oplever både storhed og fald.
Bognummer: 420559
Ca. 8 bind
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Alle fysiske arrangementer og møder i FDDB er aflyst frem til 7.
februar. Kun møder, der kan afholdes virtuelt, gennemføres.
Kursus i Groove dans på Fuglsangcentret 8. - 10. februar er udsat pga. Covid-19 til 2. - 4. december 2021.
Kurset annonceres i Medlemsnyt 5.
Oplysninger om kurset kan fås hos kursusleder Gerd Nielsen
Tlf. 24 65 65 69
gerdnielsen@privat.dk
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Bor du i Kalundborg Kommune, og vil du være med til at dyrke lidt motion og strikke eller bare hygge sammen med andre døvblinde, så læs her.
Projektet Nye fællesskaber giver mulighed for, at FDDBs medlemmer kan mødes.
Alle tirsdage fra kl. 11 - 12 har vi gratis adgang til motionscenter i Kalundborg. De der har lyst kan mødes kl. 10 og gå en tur, inden vi går i motionscentret. Herefter kan vi spise vores medbragte madpakke og hygge et par timer med vores strikketøj eller andet nørkleri. Vil man bare snakke, er det også okay.
Det er muligt at købe smørrebrød i aktivitetscentret, ligesom man også kan købe kaffe og kage. Det er meget billigt, så alle betaler selv.
Alle døvblinde, der hører til i Kalundborg Kommune kan deltage.
Vi vil gerne vide, om du er interesseret i at være med, men du behøver ikke tilmelde dig hver gang. Du kommer blot, når du har lyst.
Opstart: Snarest muligt efter nedlukningen
Sted: Aktivitetscenteret, Esben Snares Vej 55
Du kan få refunderet rejseudgifter max to gange pr. måned efter billigste transportmiddel, men det er også i orden at benytte handicapkørsel eller bil til laveste kilometertakst.
Er du interesseret, eller ønsker du flere oplysninger, så kontakt: Heike Michelsen
Tlf. 42 21 30 55 eller
Birgit Larsen
birgit@bljl.dk
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Torsdag
4. marts
Vi
mødes på Vestamager metrostation kl. 11.
Vi
går ad én eller måske to ruter på Kalvebod fælled.
Indimellem
spiser vi vores medbragte madpakker.
Inden
vi slutter kl. 16, drikker vi kaffe eller te med kage.
Husk
varmt tøj.
Pris
30 kr.
FDDB
betaler for ledsagernes kaffe og transportudgifter.
Tilmelding
senest mandag 1. marts til Gerd:
Tlf.
24 65 65 69
gerdnielsen@privat.dk
Husk
at give besked hvis du bliver forsinket.
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Kære medlemmer
Klub Øst har 25-års jubilæum 6. marts 2021.
Planen var at fejre begivenheden med en stor jubilæumsfest på selve dagen. Imidlertid må vi udsætte begivenheden til senere – indtil corona har lagt sig.
Til gengæld har vi noget at glæde os til.
Mange nytårshilsner
Fra klubledelsen
Ella Schäffer og
Ole Braband
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Helen Keller Verdenskonferencen for døvblinde, som skulle finde sted 28. september – 5. oktober 2021 er udsat.
Der kommer yderligere information i Medlemsnyt, når ny dato meldes ud.
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Erfa
= erfaringsudveksling
I
alle erfagrupper er kontaktpersoner og ledsagere velkomne.
Kaffe
med brød kan købes på mødet, og transport tilbydes efter aftale med
erfalederen. Nye medlemmer er velkomne.
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Kære
medlemmer
Godt
nytår!
På
grund af corona er alting usikkert, men vi giver besked til jer, når vi ved
mere.
Mange
hilsner Anvör
Mobil
22 56 93 81
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Vi
ses igen tirsdag 2. marts.
Gruppen
mødes ikke i februar, da Susanne deltager på FDDBs informatørkursus.
Evt.
spørgsmål til Susanne på:
susanne.loecke@gmail.com
eller
Mobil
60 43 19 91
På
gensyn!
Mødeleder
Susanne Løcke
Med
kærlig hilsen fra
Susanne
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Dato:
Mandag 8. februar
kl.
12.30 - 15.30
Sted:
Handicaphuset, Blekinge Boulevard 2, Taastrup
Emne:
Nytårshygge. Birgit Larsen fortæller om haptiske signaler, som vi kan bruge, og
om hvad Telekommunikation kan tilbyde.
FDDB
giver lidt mad og drikke.
Tilmelding
til Arne Krogh:
Tlf.
45 85 94 19
Glædeligt
godt nytår og mange hilsner
Linda
og Arne
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Dato:
Bemærk tre datoer.
Mandag
1. februar
Tirsdag
16. februar
Mandag
1. marts
kl.
12.30 - 15.30
Sted:
Handicaporganisationernes Hus, Blekinge Boulevard 2, Taastrup.
Emne:
1.
februar: Rejsen til Kreta ved Sandie Roland
16.
februar: Nytårsmøde for jer som ikke kom til julemøde
1.
marts: Rita Varmby fortæller om sit liv
Alle
erfa-deltagere bedes gå direkte til mødelokalet og ikke opholde sig rundt
omkring i H-huset før eller efter møderne af hensyn til corona-restriktionerne
for huset.
Tilmelding
senest søndag ugen før erfamøderne på:
Mobil
24 65 65 69
gerdnielsen@privat.dk
Godt
nytår og på glad gensyn i 2021.
Birgit
og Gerd
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Kære
alle!
Jeg
kontakter jer, når vi ved mere om corona-restriktionerne.
Mvh
Kari Steffen
Tlf.
50 58 87 45
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Vi
ved endnu ikke, hvornår vi åbner op igen, men vi kontakter jer, når vi er klar
igen.
Håber
I alle er kommet godt ind i det nye år.
Venlige
hilsner fra
Heike
& Sandie
Tlf.
30 11 30 71
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Rigtig
godt nytår til alle.
Vi
kontakter jer, når vi starter op efter nytår.
Indtil
videre planlægger vi mandag 8. februar – men intet er sikkert i disse tider.
Ring
gerne, hvis I har spørgsmål på 20 27 70 11.
Mange
nytårshilsner
Maria
og Jackie
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Dato:
Onsdag 24. februar
kl.
12 - 15.15 (bemærk tidlig start)
Sted:
Seniorhuset, Toldbodgade 5-7, Odense
Emne:
Medlemsmøde og en god frokost.
Vi
får besøg af Bjarne Hvidsten fra FDDBs hovedbestyrelse. Vi skal høre om FDDB og
hvad der arbejdes på i hovedbestyrelsen.
Inden
Bjarnes oplæg får vi en god frokost sammen.
Dagen
sluttes af med kaffe og kage.
Pris:
30 kr. pr person. Øl/vand kan købes til frokosten for egen regning.
Kontakt
Gitte Callø for tilmelding og evt. hjælp til transport senest tirsdag 16.
februar på:
Tlf. 25 11 63 77 eller
gittepug@stofanet.dk
Mange hilsner
Gitte
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Dato:
Onsdag 10. februar
kl.
13 - 16
Sted:
Tegnsproghuset, Egeskovvej 5, Fredericia
Emne:
Hygge og samvær med spørgsmål og ordet frit.
Tilmeldingsfrist
senest 5. februar.
Hvis
I ønsker fastelavns-flødeboller til kaffen, så vil jeg sørge for bestillingen,
men på jeres egen regning.
Der
må være max. 10 personer i lokalet.
Husk
sprit og mundbind med til mødet.
Pas
godt på jer selv.
Hilsen
fra Eva
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Håber
vi må ses i februar.
Så
bliver det:
Dato:
Onsdag 3. februar
kl.
14 - 16
Sted:
Rødekro Kro i Rødekro
Emne:
Ikke fastlagt endnu.
Tilmelding
til:
Tlf.
74 52 58 29 (fastnet)
Mange
hilsener
Karla
Andersen
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Vi
mødes forhåbentlig snart igen.
Dato:
Tirsdag 2. februar
kl.
13.30 - 15.30
Sted:
Vindrosens lokale 4, 2. sal
Emne:
Vi skal drøfte erfagruppens fremtid.
Jeg
ringer og aftaler, hvem der kan komme.
Med
venlig hilsen
Erik
Kiørbye
Tlf.
75 13 12 28
kiorbye@esenet.dk
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Dato:
Onsdag 10. februar
kl.
12.45 - 15.15
Sted:
Fuglsangcentret, Søndermarksvej 150, Fredericia
Emne:
Afrikas vilde dyreliv.
Vores
jæger Svend Aage giver os en spændende fortælling om sine fantastiske jagt- og
safarioplevelser i Sydafrika sammen med sin familie.
Pris:
30 kr. pr person.
Kontakt
Lilli Munk Jensen eller Gitte Callø for tilmelding og evt. hjælp til transport
senest tirsdag 2. februar.
Lilli
tlf. 22 28 98 60
Gitte
tlf. 25 11 63 77 eller
gittepug@stofanet.dk
Hilsner
fra Lilli og Gitte
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Dato:
Tirsdag 23. februar
kl.
10 - 12
Sted:
Folkestedet, Carl Blochs gade 28. stuen lokale 1.6, Aarhus C
Emne:
Ikke programsat endnu.
Tilmelding
senest otte dage før af hensyn til kaffe og brød, som koster 30 kr.
Er
transporten et problem, så finder jeg en løsning på det, men dette skal ske 14
dage før.
Med
venlig hilsen
Niels
Henrik Jørgensen
Mobil
24 46 57 30
nhenrik@youmail.dk
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Vi
ønsker jer alle godt nytår, og håber I er kommet godt ind i 2021.
Pga.
corona-restriktionerne må vi vente lidt endnu med at mødes, men vi håber
inderligt, at det bliver muligt i marts.
Vi
ringer rundt til jer, når vi nærmer os.
Dato:
Mandag 15. marts
kl.
13 - 15.30
Sted:
Vestfløjen v. Sct. Johs. Kirke, Fredhøj Allé 2, Herning
Emne:
Vi vil snakke om vores oplevelser med nedlukning og afsavn siden vi mødtes
sidst samt hygge os med små konkurrencer med præmier.
I
er meget velkomne til at ringe til os, hvis I trænger til en snak
–
og pas nu godt på jer selv.
Per Mortensen
mobil 23 28 60 25
permorten50@gmail.com
Bente Mejndor
tlf. 75 94 44 75 / mobil 20 24 69 19
b.mejndor@mail.dk
Mange
kærlige hilsener fra
Per
og Bente
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Godt
nytår.
Vi
skriver sammen om næste møde.
Ses
vi – ja vi gør!
Mange
hilsner
Ditte
B. Sørensen
Mobil:
25 77 28 24
ditte_11@hotmail.com
Bjarne
Hvidsten
Mobil:
31 13 60 94
naestformand@fddb.dk
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Mødet
torsdag 11. februar er desværre aflyst pga.
Covid-19
situationen. Restriktionerne fra myndighederne og forsamlingsforbuddet gør, at
vi ikke kan samles lige nu. Men jeg ringer rundt til jer, når jeg kan se, at vi
må samles igen.
I
må passe godt på hinanden.
I
er også velkommen til at ringe på mobil 22 50 77 61 eller skrive på erfa-nordjylland@hotmail.com
Godt
nytår.
Mange
hilsener fra
Mia
Winther
Tilbage
til indholdsfortegnelse
90 år
Edith B. Hansen, Odense
født 15. februar 1931
85 år
Ulla Staun Poulsen, Vanløse
født 2. februar 1936
85 år
Kirsten Pedersen, Kolding
født 29. februar 1936
80 år
Torben Jensen, Nyborg
født 27. februar 1941
75 år
Steen Reinholdt, Sæby
født 21. februar 1946
60 år
Lone Daugaard Hansen, Rynkeby
født 13. februar 1961
FDDB ønsker hjerteligt tillykke med
fødselsdagene!
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Holger Lyngø, Fredericia
født 15. juni 1938 er død
Alice Rønberg Bang, Næstved
født 1. juli 1933 er død
Anna Thea Petersen, København
født 2. december 1924 er død
Vibeke Dencker, Klampenborg
født 21. februar 1921 er død
Knud Nielsen, Hirtshals
født 1. november 1928 er død
Oda Reinholdt Jensen, Herning
født 4. marts 1931 er død
Æret være deres
minde.
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Af Ingrid og Erik Rasmussen, kontaktpersoner
Holger flyttede til Fredericia i 1992, startede på Fuglsangcentret i tre uger og flyttede derfra direkte til Ullerup Hus. Der har han boet siden.
Holger var en meget aktiv mand, der deltog i hvad der var af tilbud og kurser og rejser, som FDDB arrangerede. Da Holger kom til Fredericia, kunne han slet ikke tegnsprog. Vi kommunikerede med ham ved at skrive i hans hånd, men efterhånden lærte han tegnsprog.
Holger deltog også på kursus på Castberggård i tre uger med Henrik Ottesen og hans kone Jenna som undervisere. Det var hårdt alene at tolke til Holger ved at skrive i hånden, men så lavede Holger og jeg en kode, som forkortede skriften. Det var han en knag til at aflæse.
Holger gik meget op i skak. Engang vandt han Danmarks mesterskabet, og han deltog også i skakturneringer i nordiske lande og i europamesterskabet på Castberggård. Sommerstævne og landsmøde var han også med på hvert år.
Holger har også repræsenteret FDDB i Sverige. Han deltog tit i quiz’er og var god til spørgsmålene. Han fik en masse udstyr som telefon, computer og Focus 14 Braille med punktskrift, som gjorde at han kunne følge med, også i nyhederne, og google ting, han gerne ville vide noget om. Han kunne også sms’e på punkt og læse hvad vi svarede ham. Det gik han meget op i, og sammen med leder af Telekommunikation Bitten Rasch, var han meget interesseret i alt nyt og ville gerne lære at bruge det. Han havde lige bestilt det sidste nye, han ville lære, men desværre for ham, så blev det ikke til noget.
Sammen med Holger har vi været på mange rejser og krydstogter. Han sagde, at han ville se hele verden, og det blev til 27 oversøiske lande. Den sidste rejse var gennem Panama-kanalen, og der fik han et certifikat af kaptajnen som bevis på, at han havde været igennem Panama-kanalen. Det var han meget stolt af. Holger, du vil blive savnet.
Holger, vi takker dig for alt.
Æret være Holger Lyngøs minde.
Tilbage
til indholdsfortegnelse
Foreningen Danske DøvBlinde - synshørehæmmede
Blekinge Boulevard 2, 2630 Taastrup
Tlf. 36 75 20 96
fddb@fddb.dk
Åbent mandag - fredag kl. 9 - 14
Indlæg til bladet sendes til: medlemsnyt@fddb.dk
Redaktion: Gerd Nielsen og Pia Hesse
NR. DEADLINE UDGIVELSE
2 29.
januar 24. februar
3 26. februar 24. marts
FDDB modtager stof
til MEDLEMSNYT inden kl. 12
på deadline-datoen
på medlemsnyt@fddb.dk