Foreningen Danske DøvBlinde
- synshørehæmmede
ÅRET DER
GIK
2020
2.2 Genstart af
politisk proces på tolkeområdet
2.3 Lov om
kompensation til handicappede i erhverv
2.4
Tale-høretilbuddet på Baltorpskolen i Ballerup reddet i sidste øjeblik
2.5 Døvblinde i
Aarhus ramt af nedskæringer på kontaktperson-området
2.6 Evaluering af
Det Specialiserede Socialområde
4. Aktivitetstilbud og arrangementer
8.3
Informatørtjenesten Mål for 2020
10.2 Opkvalificering
af døvblindetolke
11. Nordisk og internationalt samarbejde
11.1 DøvBlindes
Nordiske Samarbejdskomite (DBNSK)
11.2 Den
Europæiske DøvBlinde Union (EDbU)
12.1
Hovedbestyrelse og forretningsudvalg
12.3 Udvalg,
arbejdsgrupper og ekstern repræsentation
12.4 Medlemsdata
og kontingenter
13.1 Fokus på
politisk strategisk arbejde og synliggørelse
13.2 Online
fællesskaber – muligheder og udfordringer
14. Hovedbestyrelsens forventninger til 2021
I 2020 sagde FDDB
farvel til Henrik Høyrup Ottesen, der forlod sin stilling som organisationschef
for at gå på pension efter et langt arbejdsliv i døve- og døvblindesagens tegn.
FDDB bød velkommen tilbage til Ilse Bellamy, der er et kendt ansigt i
foreningen.
I årsberetningen for
2019 blev det forudset, at 2020 nok ville blive påvirket af coronavirus, men at
man ville komme hurtigt over det og igen kunne holde arrangementer. Covid-19
vendte dog fuldstændig op og ned på vores hverdag. Mange aktiviteter i
foreningen blev enten aflyst eller udskudt, sekretariatet har været sendt på hjemmearbejde
i lange perioder, og der skulle findes nye måder at være sammen på med
håndsprit, masker, visir, afstand og forsamlingsloft.
For at imødegå
påvirkningerne af isolation og risiko for ensomhed blev der meldt flere Covid-19
puljer ud. FDDB fik bevilget 1,6 mio. kr. fra en pulje administreret af Danske
Handicaporganisationer (DH). Midlerne tildeltes projekt Nye Fællesskaber, hvor
formålet er at tilbyde møder for FDDBs medlemmer i mindre grupper samt tilbyde
onlinefællesskaber.
Politisk har Covid-19
sat et kæmpe aftryk. FDDB havde blandt andet kontakt til en stor del af landets
kommuner for at høre, hvad de gjorde for døvblinde under forårets nedlukning.
Mange medlemmer oplevede, at de ikke kunne benytte deres kontaktperson ud over
til de allermest nødvendige ting som dagligvareindkøb og tur til apoteket. Det virkede
som om, kommunerne lyttede, og man oplevede ikke den samme strikse holdning
under den anden nedlukning i december.
Aarhus Kommune har
fyldt i det politiske arbejde i 2020, fordi en række medlemmer oplevede at få
deres kontaktpersontimer voldsomt beskåret. FDDB tog kampen op imod kommunen og
vandt en foreløbig sejr, idet medlemmerne fik de samme timer bevilget som
førhen. Men det sidste slag er nok ikke udkæmpet på den front.
Det forgangne år har
budt på både op- og nedture, og det vil ikke bare skrive sig ind i FDDBs
historie, men som et år i verdenshistorien, som folk vil huske.
Tak
En tak skal lyde til
alle dem, der har støttet foreningen med et bidrag – stort som småt. En særlig
tak til DH for deres støtte til Nye fællesskaber og en tak til Jochum Fundation
for deres ekstraordinære bidrag på 500.000 kr.
Uden økonomisk
opbakning kunne vi ikke lave de mange gode aktiviteter for døvblinde og gøre en
forskel i døvblindes hverdag.
Vi skal også huske at
takke hinanden for den kæmpe indsats, vi har ydet sammen, hver for sig det
seneste år.
Tilbage til indholdsfortegnelse
I juni udsendte FDDB brev til alle landets
handicapråd med oplysning om døvblindes behov for lydfyr med vibration. Brevet
var en opfordring til at vælge disse lydfyr til, når gamle udskiftes eller nye
opsættes.
21 kommuner reagerede på henvendelsen. Flere sendte
brevet videre til behandling i kommunens tilgængelighedsudvalg eller teknik og
miljøforvaltningen.
Holbæk kommune inviterede i efteråret FDDB med til
online-møde med det firma, som skulle opstille nye lydfyr. FDDB vil fortsat med
passende mellemrum gøre kommunerne opmærksom på lydfyr med vibration.
FDDB var én af flere deltagere i et møde arrangeret af DDL i august.
Formålet var ønsket om at gøre fælles front i forhold til politikerne med
henblik på at få genstartet processen om evaluering af tolkeområdet. Vi ønsker
forbedringer på følgende områder:
·
Én myndighed
med ansvar for hele tegnsprogs- og skrivetolkeområdet på tværs af
ressortområder
·
Én indgang for
tolkebestillinger og tolkeadministration
·
Ret til
tegnsprogs- og skrivetolke på alle områder
·
Ordentlige
arbejdsvilkår for tegnsprogs- og skrivetolke
Senere på året blev der sendt et fælles brev til socialministeren. Vi
afventer stadig, at ministeren sætter gang i processen.
I efteråret afgav FDDB høring vedr. gennemskrivning
af lov om kompensation til handicappede i erhverv samt bekendtgørelsen til
samme. I processen var der tæt dialog og sparring med både Danske Døves
Landsforbund og Høreforeningen.
FDDB indgik aktivt i protesten mod lukning af
tale-høretilbuddet for børn i Ballerup, som er et af de eneste velfungerende
tilbud i landet. Skolen har det største antal Usher børn på landsplan.
Herudover har afdelingen elever med Charge Syndrom. Forældrenes indsats og
synlighed i pressen samt et massivt pres på politikerne bevirkede, at forslaget
om lukning blev nedstemt. Dette til glæde for både børn, forældre og de dygtige
lærere på skolen.
I slutningen af 2019 genvisiterede afdeling for
Sundhed og Omsorg i Aarhus kommune døvblinde borgeres behov for kontaktperson,
§98.
Taktile tegnsprogsbrugere blev voldsomt beskåret i
deres kontaktpersontimer. Enkelte blev tildelt 50% af deres nuværende
bevilling. FDDB påtog sig at klage over afgørelserne. Efter en lang og sej kamp
med klager til kommune og Ankestyrelse, blev politikerne kontaktet. Efter møde
med rådmand og ledende fagpersonale blev afgørelserne trukket tilbage.
Døvblinde fik deres oprindelige timer igen med en begrundelse i en politisk
beslutning. FDDB holder skarpt øje med kommunen og er i dialog med
lokalpolitikerne. Indtil videre er timerne for taktil-brugerne sikret i 2021.
Mennesker med handicap skal sikres den hjælp de har
behov for. Alt for mange børn, unge og voksne med specialiserede behov får ikke
den hjælp, de har behov for. Det skal der rettes op på. Siden 2007, hvor
kommunerne overtog det samlede ansvar for tilbud på det specialiserede område,
har bruger- og interesseorganisationerne ytret bekymring for, at der er sket en
afspecialisering af socialområdet.
Vigtig viden er gået tabt, og de højt specialiserede
tilbud er forsvundet. Regeringen har derfor med et bredt flertal i Folketinget
afsat midler på Finansloven 2020 til en evaluering af det specialiserede
socialområde.
FDDB leverer høringer, deltager i møder og følger
evalueringen tæt. Evalueringen forventes at strække sig over 2020 og 2021.
Tilbage til indholdsfortegnelse
Mål, erfaringer og resultater i
2020
Målet var at yde en engageret, kompetent og
imødekommende service til medlemmer, tillidsfolk og øvrige frivillige i FDDB.
Hvis tillidsfolk eller erfagrupper er til møder i
H-huset i Taastrup, kommer de ofte forbi sekretariatet for at klare en
rejse-afregning, en tilmelding til et kursus eller andet. I 2020 har der dog
været mange aflysninger pga corona. En del kontakt foregår også via mail og
telefon.
Mål for 2021
Målet er fortsat at yde en kompetent og imødekommende service, så
medlemmer og tillidsfolk får tilgodeset deres behov og kan yde deres bedste i
foreningsarbejdet. Der vil være fokus på fortsat optimering og bedst mulig
udnyttelse af de arbejdsværktøjer, som er til rådighed, og fortsat vedligeholdelse
af sekretariatets tegnsprogskompetencer.
FDDBs persondatapolitik tilrettes i takt med, at der
kommer nye udmeldinger fra myndighederne. Der vil fortsat være behov for at
tilpasse retningslinjer og politik, efterhånden som vi får mere erfaring, og
myndighederne laver nye afgørelser. Til udsendelse af sikker mail benytter FDDB
programmet Citrix Sharefile.
FDDBs juridiske konsulent besvarer fortsat løbende
spørgsmål fra foreningens medlemmer og tillidsfolk om stort og småt.
Tilbage til indholdsfortegnelse
Mål, erfaringer og resultater i
2020
Covid-19 situationen påvirkede en stor del af 2020,
hvorfor mange af FDDBs arrangementer fra marts og fremover enten måtte udsættes
eller aflyses.
Nogle planlagte aktiviteter blev dog afviklet (nogle
måtte flyttes fra deres oprindelige dato og udføres under ændrede forhold). Det
gjaldt for:
- Vennetjeneste
- Informatørkursus
- Rådgivermøde
- Erfa-lederkursus
- Pårørendekursus
- Kursus for kursusledere
- Når syn og hørelse svigter
Det lykkedes også at gennemføre:
- Vandrekursus I
- Minikursus i juni og august
- Tegnsprogs-temadag
Følgende kurser måtte helt aflyses:
- DM i skak og Nordisk mesterskab i Skak
- Seniorhøjskole
- 30+ for alle
- Midt imellem netværk
- Sundhed- og madlavningskursus
- Kreativ Kursus I og II
- Vandrekursus II
Desværre har en stor del af erfamøderne i 2020
måttet aflyses.
Gåturene har fungeret rimeligt, især i Aarhus,
København og Aalborg.
Det lykkedes Klub Øst at gennemføre tre arrangementer,
mens Klub Vest gennemførte et arrangement i 2020.
Derudover gennemførte Telekom kursus- og
mødeaktiviteter.
Ungdomsudvalget måtte aflyse to af deres tre
arrangementer.
Den ugentlige socialrådgivning er åben hver tirsdag
i to timer. Socialrådgivningen var åben i hele 2020. Der er fortsat en del
medlemmer, som benytter sig af dette tilbud.
Mål for 2021
Målet for 2021 er at bevare de mange gode tilbud for
medlemmerne. Aktiviteterne ledes af døvblinde tillidsfolk. Det velfungerende
samarbejde mellem tillidsfolk og sekretariat har fortsat høj prioritet og
evalueres løbende. Covid-19 situationen har betydet, at de digitale muligheder
for at mødes ’online’ også i højere grad vil blive taget i brug. Især erfagrupperne
er begyndt at eksperimentere hermed.
Pga. Covid-19 er Sommermødet i 2021 aflyst.
Landsmødet bliver gennemført online, hvilket vil give nye erfaringer til
foreningen omkring digitale muligheder.
Tilbage til indholdsfortegnelse
Fastholdelse
og hvervning af private bidragsydere
FDDB skal fortsat fastholde og hverve private
bidragsydere, eventuelt med nye metoder via målrettede brevkampagner,
annoncering, Facebook og presseomtale. Kampagnerne følges op med takkebreve ved
støtte, breve om skattefradrag og relevante fortællinger fra livet med syns- og
høretab. I 2020 er der udsendt to brevkampagner.
Der blev især arbejdet med synliggørelse af FDDB via
annoncering i Kristeligt Dagblad, Jyllandsposten og i øvrige Jysk-fynske
Medier. Det har givet 40 nye bidragsydere.
Erfaringer og resultater
Ved årets
slutning havde FDDB 300 bidragsydere og faste givere, som til sammen har givet
101.436 kr. mod 94.225 kr. i 2019.
I 2020 havde FDDB 128 støttemedlemmer mod 127 i
2019. Støttemedlemsskabet blev pr. 1. januar 2019 sat op til 200 kr., for
fortsat at kunne opfylde betingelser for offentlige tilskud. Desværre mistede
FDDB i den forbindelse omkring 80 støttemedlemmer.
FDDB har modtaget 700.000 kr. i frie midler fra
fonde og legater. Beløbet ligger lidt under 2019 med 735.000 kr. Der er
modtaget 810.750 kr. i øremærkede midler. Det forventede beløb var 975.750 kr.
men på grund af aflyste aktiviteter er en del midler blevet tilbageholdt af
fonde, mens andre er hensat til 2021.
Der er i 2020 modtaget 350.651 kr. fra kommunale §18
midler til FDDBs 23 erfagrupper. Også her ser vi et mindre beløb end året før,
hvor tilskuddet var på 415.889 kr. Kommunerne har, som vi, været pressede på
grund af corona-situationen, og der er flere kommuner, som slet ikke er vendt
tilbage på vores ansøgninger.
FDDB ansøger hvert år om midler fra 76 kommuner.
Det er ikke nemt at blive ’en af de mange foreninger
der er støtteværdige’, og især 2020 har været et år med mange udfordringer,
aflysninger af aktiviteter og gentænkning af hvor der kan ansøges om midler. Men
indsatsen nytter, og vi har lært meget omkring dét at skulle satse på nye
måder.
Mål
For at få flere støttemedlemmer vil vi i 2021
opfordre FDDBs medlemmer og deres familier til at blive støttemedlem bl.a. via
Medlemsnyt og Facebook.
Målet for fastholdelse og hvervning af både
erhvervsmedlemmer, støttemedlemmer og private bidragsydere er fortsat det
samme. Vi skal målrette arbejde på at tiltrække nye bidragsydere via alle
platforme: Annoncering, medieomtale og via sociale medier for at optimere og
fastholde antallet af bidragsydere.
Tilbage til indholdsfortegnelse
Målet for hjemmesiden var at være et tilgængeligt,
synligt og professionelt ansigt for FDDB udadtil med nyheder, overblik og en
velfungerende kalender, der gør det muligt at tilmelde sig online til sociale
arrangementer i FDDB.
Erfaringer og resultater
FDDBs hjemmeside bruges fortsat dagligt af
medlemmer, kontaktpersoner, pårørende og mange andre samarbejdspartnere. Den er
et fast holdepunkt for døvblinde, der kan tilmelde sig arrangementer direkte
via kalenderen og orientere sig om nyheder og nye tiltag. Samtidig fungerer
hjemmesiden som en vidensbank omkring døvblindes kommunikation og årsager til
døvblindhed.
Hjemmesiden har dagligt omkring 200 besøg.
FDDBs webshop er en integreret del af hjemmesiden.
Her kan man bestille og købe hjælpemidler som badges, PR-produkter og andre
ting.
Hjemmesiden blev i 2020 bl.a. udbygget med en
tegnsprogstolket side med baggrundsinfo om covid-19 samt henvisning til statens
relevante corona-tiltag og hjælpe-muligheder.
Mål for 2021
Målet for 2021 er fortsat at have en velfungerende
hjemmeside med nyheder, inspiration, viden, webshop og en kalender, der
fungerer som det sociale samlingspunkt for døvblinde i Danmark samt en lukket
medlemsdel til sikker up- og download af dokumenter.
Målet for Medlemsnyt i 2020 var fortsat at udgive et
oplysende medlemsblad med aktuelle og nærværende informationer, som er
relevante for læserne. Det var ønskeligt, at der under ’Bestyrelsens hjørne’
blev bragt mere aktuelt politisk stof, som vedrører døvblinde.
Erfaringer og resultater
Målet for 2020 blev nået med tilfredsstillelse. Der
var god skrive-aktivitet både blandt HB-medlemmer og andre. Indholdet har været
præget af Covid-19, men der har også været bragt en bred vifte af informationer
om andre emner, så Medlemsnyt er nærværende, levende og interessant at læse.
Redaktionen kan være tilfredse med mængden af indlæg til bladet.
Medlemsnyt udkom 12 gange i 2020. Samarbejdet med trykkeriet
FL Reklame og Nota er upåklageligt. Der kan frit vælges medie som storskrift,
punkt, lyd, via e-mail eller download fra FDDBs hjemmeside.
De faste rubrikker er:
Fra FDDB
Oplysningen
Nyt fra døvblindekonsulenterne
FDDB Ungdom
Fra Læserne
Arrangementer
Erfagrupper
Navnestof med fødselsdage og dødsfald
På DRs Tekst TV side 738, som er FDDBs side, bringes
korte klip af arrangementer fra Medlemsnyt, som kan læses via Ideksy og af
andre.
Mål for 2021
Mål for Medlemsnyt i 2021 er fortsat at udgive et
oplysende medlemsblad med aktuelle og nærværende informationer, som er
relevante for læserne.
Som noget helt nyt er der to nye rubrikker i 2021:
Nyt om tolkning
FDDBs informatører
I 2020 prioriterede vi en stor del af PR-indsatsen
på at sætte flere annoncer i landsdækkende dagblade og i lokalaviser for at øge
FDDBs synlighed. Blandt andet har der været annoncer i tillæg som
Jyllands-Postens ’Et liv med handicap’, der udkommer 1-2 gange om året i et
stort søndags-oplag samt som internet-version, og i tillægget Arv og
Testamente, der ligeledes udkommer 1-2 gange årligt som tillæg til Kristeligt
Dagblad. Derudover har vi flere gange haft halvsides annoncer i de mange
lokalaviser, der hører under Jysk-Fynske medier.
Nyhedsbrev
FDDBs elektroniske nyhedsbrev havde ved slutningen
af 2020 knap 700 abonnenter, som modtog nyhedsbrevet på mail enten i
html-version med billeder eller i en ren tekstversion. Nyhedsbrevene indeholder
korte nyheder, som linker til en længere nyhed på hjemmesiden. Nyhedsbrevet
blev i 2020 udsendt fem gange med nyheder om alt lige fra tv-reportager om
døvblinde til udnævnelser, politiske sager og reklame for FDDBs produkter og
arrangementer.
Orienteringsmail
I 2020 blev der som noget nyt udsendt
orienteringsmails direkte til de af FDDBs medlemmer, der har en mailadresse.
Den 20. marts blev første orienteringsmail udsendt, efter regeringen havde
udstukket de første vejledninger omkring, hvordan corona skulle håndteres,
hvordan smitten kunne undgås og om gældende restriktioner.
De hyppige orienteringsmails var med til at sikre,
at FDDBs medlemmer var så velinformerede om coronaens indtog i Danmark som
muligt.
Resten af året blev der udsendt en orienteringsmail
hver gang, regeringen lancerede væsentlige ændringer i restriktionerne, som
kunne vedrøre FDDBs medlemmer.
I alt blev der i 2020 udsendt 21 orienteringsmails
til medlemmerne.
Øvrig PR
FDDB fik i 2020 produceret gule løbeveste med
budskaberne:
DØVBLIND
DEAFBLIND
eller GUIDE samt logo.
Løbevestene kan lånes eller købes hos FDDB og skal
være med til at skabe opmærksomhed om FDDB ved større løb som Royal Run og
lignende.
Desværre har der pga Covid-19 situationen ikke været
gennemført særlig mange løb i 2020. Vi håber, vestene vil blive taget i brug i
2021.
Mål for 2021
I 2021 vil den direkte information til medlemmerne
om pandemiens udvikling fortsat blive prioriteret højt. Derudover vil der blive
udsendt nyhedsbreve, indrykket annoncer i profilerede dagblade og lokalaviser
og skrevet nyheder om politiske milepæle og sager på FDDBs områder.
Der vil ligeledes blive set på muligheden for at
indgå nye samarbejder for at synliggøre FDDB. For eksempel via annoncebetalte
film og samarbejde med fagrelevante apps, blandt andet med sundhedsvirksomheden
DrugStars, som har lanceret en app, hvor man kan tildele stjerner til en velgørenheds-organisation.
Samtidig får man påmindelser om at huske at tage sin medicin eller sine
vitaminer. Virksomheden veksler brugernes stjerner til kontant støtte til
organisationen.
I 2020 var FDDB repræsenteret på Facebook med
følgende:
- En hovedprofil ved navn: Foreningen Danske
Døvblinde
- En lukket gruppe for medlemmer ved navn: Medlemmer
af FDDB
- En lukket gruppe for medlemmer af FDDB-ungdom ved
navn: FDDB-ungdom
Hovedprofilen er FDDBs primære ansigt udadtil på
sociale medier. Opslag på profilen får meget opmærksomhed fra følgere og
’venner’ og bliver liket og delt flittigt.
I slutningen af året blev profilen opgraderet til en
profil særligt for velgørenheds-organisationer med flere nyttige funktioner.
Den lukkede gruppe for FDDBs medlemmer administreres
af tre frivillige tillidsfolk, som godkender og lukker medlemmer ind i gruppen
efter anmodning. Her deles information om arrangementer, og der debatteres
relevante emner blandt medlemmerne.
FDDB-ungdoms gruppe er ligeledes en lukket gruppe,
der fungerer som en fælles platform for foreningens unge døvblinde medlemmer.
Også på det sociale medie LinkedIn var FDDB som
noget nyt repræsenteret i 2020 i kraft af opslag fra FDDBs forretningsudvalg og
organisationschef, som poster relevante politiske og døvblindefaglige nyheder i
deres personlige netværk.
Mål for 2021
Målet for 2021 er, at FDDB skal blive endnu mere
synlig på sociale medier i både politiske og andre relevante sager samt bruge
Facebook mere til fundraising for døvblindesagen.
Tilbage til indholdsfortegnelse
Målet for 2020 var fortsat at udbrede kendskabet til
haptiske signaler blandt FDDBs medlemmer, kontaktpersoner, tolke og pårørende.
Erfaringer og resultater
Udvalget for haptiske signaler har i 2020 været på
besøg i rigtig mange af FDDBs erfagrupper og givet en grundig introduktion til haptiske
signaler.
Både medlemmer, pårørende, kontaktpersoner og tolke
har på denne måde fået en smagsprøve på, hvad man kan bruge signalerne til.
Håbet er, at medlemmer sammen med deres erfaleder, kontaktpersoner,
familiemedlemmer og tolke kan holde signalerne ved lige og tilmed få kendskab
til flere signaler ved selvstudie fra bogen Haptiske signaler eller fra app’en
af samme navn. App’en kan downloades gratis.
I slutningen af 2020 blev første oplag af bogen
Haptiske signaler fra 2018 udsolgt. Der er bestilt trykning af 200 bøger i andet
oplag, så vi også fremover kan sælge bøger til selvstudie.
5 på stribe
I 2020 blev spillet til at øve haptiske tal brugt
både i erfagrupper, på kurser og ved andre arrangementer. Spillet hedder 5
på stribe og fungerer på samme måde som banko, hvor deltagerne får en plade
hver. Pladen er en stribe med fem tal på række, fx 6 - 7 - 8 - 9 - 10. Når
oplæseren råber tal op, formidles tallet af kontaktperson eller tolk som et
haptisk tal, det vil sige at tallet skrives på ryggen af deltageren.
Planche til restauranter
Der er produceret en planche med 10 nyttige haptiske
signaler til brug for tjenere på restauranter. Planchen er givet til
Fuglsangcentret, så restaurantens ansatte fremover kan kommunikere til de
gæster, der kan have glæde af haptiske signaler. Det kan både være døvblinde,
blinde og andre gæster.
Signalerne på planchen er:
AFBRYDER - SERVERING - MAD - DRIKKEVARER - VAND -
KAFFE - MERE - FÆRDIG - JA - NEJ
Mål for 2021
Det er målet for 2021 at nå ud til de erfagrupper,
der pga nedlukning endnu ikke har haft besøg med undervisning i haptiske
signaler. Der vil blive arrangeret temadage, når corona-restriktionerne igen
tillader det, for at opfriske de mange signaler, der helst ikke skal gå i
glemmebogen under nedlukningerne. Udvalget har også planer om på førstkommende
fysiske sommermøde at introducere restaurant-signalerne for deltagere og
tjenere. Der arbejdes fortsat løbende på at forbedre tilgængeligheden i app’en
Haptiske Signaler, og der oplyses om nyttige signaler på FDDBs facebookside.
Tegnsprogsudvalget blev oprettet i 2020 som en
udløber af kommunikationsudvalget. Formålet med udvalget er i første omgang at
formulere FDDBs officielle holdning til tegnsprog. Her skal udfordringer og
løsninger beskrives. Udvalget skal tillige planlægge tilbud til medlemmerne,
rådgive hovedbestyrelsen og oplyse om tegnsprogsområdet i Medlemsnyt.
Erfaringer og resultater
Udvalget har holdt to møder i 2020. Der er indsamlet
viden og artikler for derigennem at skabe en fælles referenceramme blandt
udvalgsmedlemmerne. Opgaven med formulering af et holdningsdokument er ikke
færdig. Aktiviteter er ikke blevet prioriteret pga coronarestriktioner.
Mål for 2021
Målet er fortsat at udarbejde et forslag til
holdningsdokument, som HB kan tilslutte sig. Medlemmerne efterspørger
tegnsprogskurser, hvilket udvalget vil se på muligheder for at kunne gennemføre
mere systematisk. Udfordringen er at vedligeholde sine tegnsprogskompetencer,
når man som talebruger skal lære tegnsprog senere i livet.
Tolkeudvalget blev oprettet i 2020 som en udløber af
kommunikationsudvalget. Udvalget har til opgave at rådgive hovedbestyrelsen i
spørgsmål om døvblindetolkeområdet. Udvalget holder sig ajour med lovgivning og
udmøntning af lovgivning på tolkeområdet og bidrager til HB med forslag til
udvikling af døvblindetolkeområdet.
Erfaringer og resultater
Udvalget holder kontakt via mail. I 2020 har der
ikke været afholdt møder.
Udvalget har med interesse fulgt projekt Opkvalificering
af døvblindetolke, hvor et af medlemmerne har været projektleder.
Mål for 2021
Udvalget vil fortsat følge tolkeområdet og bl.a.
være repræsenteret i tolkeudvalget under Den Nationale TolkeMyndighed, DNTM.
Herudover vil udvalget aktivt følge processen omkring evaluering af
tolkeområdet på baggrund af tolkerapporten fra 2018 udarbejdet af regeringens
tværministerielle udvalg.
Tilbage til indholdsfortegnelse
DøvBlinde-Teamets overordnede mål er fortsat at
mindske isolationsrisikoen for døvblinde gennem rådgivning, oplysning og
erfaringsudveksling med ligestillede.
I 2020 er der arbejdet videre med forundersøgelse af
behovet for terapi for døvblinde og deres pårørende.
Derudover er der i 2020 arbejdet med uddannelse og
udvikling af frivillige kræfter i DøvBlinde-Teamet, så frivillige på tværs af
frivilliggrupperne kan varetage deres opgave bedst muligt.
Erfaringer og resultater
Erfaringer og resultater er beskrevet under de
enkelte delområder:
FDDB-rådgiverne, Informatørtjenesten, Erfagrupperne
og Vennetjenesten.
Som fast tilbud gennemføres årligt kurset ’Når syn
og hørelse svigter’. I 2020 blev der holdt to: ét i starten af marts og ét i
oktober pga ekstra stor efterspørgsel.
Endags-arrangementer i netværket Midt imellem for
30-50-årige oplever stor tilslutning. Her deltager både gengangere og nye, som
ellers ikke normalt deltager i aktiviteter i FDDB. Tilbuddet er især populært
blandt tegnsprogsbrugere. Desværre måtte vi aflyse begge arrangementer i 2020 pga.
corona-restriktionerne.
Forundersøgelsen af behovet for terapi for døvblinde
og deres pårørende er fortsat under udvikling i takt med projektlederens
uddannelse til psykoterapeut. Opkvalificeringen skal sikre sammenhæng mellem
terapeutiske metoder og døvblindes behov.
2020 blev meget anderledes end forventet pga. corona.
Epidemien satte en stopklods for mange initiativer. Alligevel har
DøvBlinde-Teamet levet op til målsætningen om at mindske risikoen for isolation
blandt døvblinde, og der er i tæt samarbejde med projektet ’Nye Fælleskaber’
igangsat andre måder at gøre dette på. Dette vil blive uddybet i de følgende afsnit
samt i årsberetningen for ’Nye Fælleskaber’.
Mål for 2021
Vi ønsker fortsat at mindske isolationsrisikoen for
døvblinde gennem rådgivning, oplysning og erfaringsudveksling med ligestillede
gennem allerede eksisterende indsatser, som vi ved virker.
I 2021 vil vi forsøge at implementere nogle af de
virtuelle muligheder, som vi i 2020 har stiftet bekendtskab med. Digitale
løsninger har åbnet op for nye muligheder, både i samarbejdet med
DøvBlinde-Teamets frivillige, men også for medlemsgruppen. De digitale
muligheder skal ikke erstatte noget, men udelukkende supplere og muliggøre
endnu mere.
I 2021 ønsker vi at udvikle en
spørgeskemaundersøgelse for at få endnu mere viden om behov, ønsker og
erfaringer med døvblindhed.
Mål for 2020
Rådgiverne skal fortsat tilbyde FDDBs medlemmer en
nærværende, målrettet og kompetent rådgivning. Rådgiverne dækker hele landet.
Et fokusområde er stadig rådgivning til
tegnsprogsbrugere ved faste besøg, hvor flere bor i samme område. I 2020 har vi
undersøgt muligheden for Skype-rådgivning til denne gruppe.
Der er arbejdet med at sikre systemer, så rådgiverne
fortsat kunne yde den service, der er behov for, samtidig med at der tages
højde for GDPR-regler.
Erfaringer og resultater
Statistikken for 2020 viser, at der naturligvis ikke
har været ret mange hjemmebesøg pga. nedlukningen og restriktionerne. Til
gengæld har der været meget kontakt til medlemmerne via telefonopkald,
mailudvekslinger og skype/facetime-opkald. Der var over 1.200 af den slags
kontakter igennem året, hvilket er en fordobling fra 2019.
Der har været lukket for besøgende på både
Ulleruphus og Følager, hvilket har udelukket møder, der ellers var planlagt for
tegnsprogsbrugerne i området. Flere har taget imod tilbuddet om rådgivning og
samtaler via skype/facetime. En del har desværre ikke haft mulighed for at
tilgå online platforme.
Mål for 2021
Det er fortsat det overordnede mål, at rådgiverne
skal tilbyde FDDBs medlemmer en kompetent og nærværende rådgivning.
I 2021 vil der stadig være restriktioner, der ikke
gør det muligt at mødes fysisk. Vi skal derfor bruge de metoder, vi har lært det
forgange år og skabe en god kontakt med medlemmerne via opkald og mail. Opkald
fra rådgiverne til alle medlemmerne med konkrete spørgsmål kan give et indblik
i, hvordan medlemmerne bruger FDDB, og om der fx er forbedringsmuligheder, vi
skal kigge nærmere på. Sammen med ’Nye Fælleskaber’ skal FDDB tilbyde nye
medlemmer online-møde med andre nye medlemmer og en rådgiver, så de får en god
start i FDDB, selvom vi ikke kan mødes.
Det øgede ekstra fokus på rådgivning til
tegnsprogsbrugere vil igen være prioriteret, og i 2021 skal Skype-rådgivning udbredes
endnu mere til denne gruppe.
Mål for 2020
I 2020 var det et mål at gøre både erfaledere og
medlemmer af erfagruppen opmærksomme på, at et erfamøde kan foregå på mange
måder. Vi kan konstatere, at der blandt nogle erfaledere er høje forventninger
til mødernes indhold i form af gæster udefra, som skal levere underholdning og
indhold. I 2020 lagde vi vægt på, at et godt erfamøde også er, at medlemmerne
får talt sammen over en kop kaffe.
Erfaringer og resultater
I 2020 blev det nødvendigt at tænke i alternative
muligheder for at fastholde sammenholdet i erfagrupperne, fordi det var
vanskeligt at mødes så ofte.
Gåture, mindre grupper og
opkald fra erfalederne til medlemmerne blev igangsat flere steder. Udsending af
chokolade med en lille hilsen til alle medlemmer vakte stor glæde.
Mål for 2021
I 2021 er det et mål, at vi skal fortsætte med at
udvikle andre måder at holde erfa-møder på, så længe corona stadig gør det
vanskeligt at mødes fysisk. Det vil være forskelligt fra gruppe til gruppe,
hvordan man gør. Nogen kan måske mødes online, nogen kan tale sammen i mindre
grupper. Dette vil blive afprøvet og igangsat sammen med ’Nye Fællesskaber’, så
det passer til de enkelte grupper og erfaledere.
Det var et mål for 2020, at de fem informatører, der
blev uddannet i 2019 kom godt i gang med at holde foredrag og blev trygge ved
det. Informatørjobbet kan til tider føles en smule ensomt, og derfor var det et
mål på årets informatørkursus, at deltagerne bevidstgøres om, hvordan de kan
bruge hinanden til at blive bedre og dele deres erfaringer.
Pga. stor efterspørgsel på foredrag i Ældresagen og
Høreforeningen blev målet om at tage kontakt til blindeklubber og højskoler
ikke opnået i 2020. Derfor vil kontakt til disse steder udgøre det næste led i
indsatsen til informatørerne.
Erfaringer og resultater
2020 blev
et meget anderledes år for informatørerne. Der var oprindeligt planlagt mange
foredrag som et resultat af den opsøgende indsats i 2019. Desværre blev mange aflyst
pga. corona. I stedet har flere informatører afprøvet sig selv i en ny
sammenhæng gennem skriftlige oplæg og fortællinger, som blev delt på FDDBs
hjemmeside og i Medlemsnyt.
I alt blev der gennemført 37 informatøraktiviteter
(foredrag, faglige oplæg, interviews, deltagelse i skoleopgaver) i 2020. Samlet
nåede informatørerne ud til over 4.000 personer.
Mål for 2021
En målsætning for 2021 er, at informatørerne fortsat
skal undersøge, hvordan man kan få sit budskab ud skriftligt og eventuelt også
digitalt via fx online platforme som Zoom m.fl.
Vi vil fastholde motivationen og sammenholdet ved at
informatørerne i højere grad kobles sammen i mindre hold for at udveksle
erfaringer. Erfaringer der kan skrives om fx i Medlemsnyt.
I 2020 blev flere foredrag udskudt til 2021. Når det
er muligt, vil informatørerne igen tage ud og holde foredrag.
Mål for 2020
Vennetjenestens mangeårige leder, Edith Dolleris,
stoppede i 2020 og blev afløst af Gerd Nielsen og Birgit Larsen.
Der var et ønske om at udvide Vennetjenestens
frivilliges viden om demens samt om den fremtidsfuldmagt til pårørende
vedrørende personlige forhold, der findes.
Erfaringer og resultater
I 2020 var der over 550 korrespondancer i
vennetjenesten fordelt på 10 frivillige telefon-
og mailvenner. Der var 34 døvblinde tilmeldt tjenesten som brugere.
Vennetjenesten står for en række mailinglister, der
bruges flittigt og er åbne for alle medlemmer af FDDB. Her debatteres mange
ting, bl.a. inden for emnerne:
Debatten, Hjælp, Sundhed og sygdom, Litteratur
Der var på det årlige vennemøde oplæg om demens og
om fremtidsfuldmagt.
Mål for 2021
Pga. nedlukningen er der en forventning om, at der
er et stigende behov for at få en telefon- og mailven for medlemmerne i FDDB.
Det vil evt. være nødvendigt at udvide tilbuddet, så der er nok telefon- og
mailvenner også i 2021.
Tilbage til indholdsfortegnelse
Den overordnede målsætning med aktiviteterne i
Telekommunikation er at give døvblinde mulighed for at anvende IKT og
telekommunikation. Dette foregår gennem undervisning, support, rådgivning og
information.
Desuden følges den teknologiske udvikling inden for
IKT for at sikre, at døvblinde fortsat kan kommunikere på lige vilkår med andre
samt har mulighed for at være en del af det digitale samfund og ikke tabes i
den teknologiske udvikling.
Mål for 2020
Målene for 2020 var fortsat at have fokus på
undervisning, support, information og rådgivning om IKT samt styrkelse af tegnsprogsbrugeres
og punktbrugeres brug af kommunikationsløsninger. Der skulle afholdes
brugerdage, temadage, kurser, netværksgrupper samt besøg i erfagrupper og på
plejehjem med døvblinde beboere.
Erfaringer og resultater
2020 har været præget af de restriktioner, der har
været i forbindelse med corona. Det har påvirket afholdelse af kurser og
undervisning, og flere arrangementer har ikke kunnet gennemføres. For mange
døvblinde er det ikke muligt at deltage i online arrangementer eller modtage
support og undervisning, der foregår online.
I tilfælde hvor der har været behov for akut hjælp
og support er disse opgaver gennemført ved hjemmebesøg. Øvrige opgaver er
gennemført via telefon og mail.
Det har igennem længere perioder i 2020 ikke været
muligt at modtage undervisning eller få hjælp fra offentlige instanser i forbindelse
med nyt udstyr og programmer, hvis det ikke har kunnet gennemføres online.
Mange døvblinde kan ikke bruge fjernsupport og er derfor afhængige af, at det
foregår personligt.
Der har været øget
fokus på kontakt via mail og telefon med de, der har været mest isoleret under
covid19-perioden. Derudover har der været stort fokus på nyhedsformidling via
Ideksy.
Der er gennemført kurser i brug af punktudstyr,
funktioner og programmer for at styrke punktbrugernes brug af informations- og
kommunikationsløsninger.
Nye teknologiske muligheder er blevet vurderet i
forhold til deres potentiale for døvblinde og er videreformidlet bl.a. i
Medlemsnyt.
Der er afholdt IKT- og julehyggedage i november på Fuglsangcentret
og i december i Handicaporganisationernes Hus. Disse blev afholdt med restriktioner,
men var på trods af dette to rigtige gode dage. Døvefilm var til stede ved
arrangementet i H-Huset og sendte en reportage fra dagen i Tidens Tegn 13.
februar sammen med optagelser fra døvblindetolkeuddannelsen. Indslaget viste
hvordan døvblinde hyggede sig, selv om man var opdelt i flere lokaler og kun
var i kontakt med hinanden via fælles mikrofoner og teleslynger. Endvidere var
der indslag, hvor medlemmer fortalte om deres oplevelser og udfordringer under corona.
Det har ikke været muligt at afholde særlig mange netværksmøder
i brug af iPhone/iPad, men enkelte er gennemført. Det har også betydet, at
netværket i Nordjylland ikke er kommet i gang. Dette vil ske, når det igen
bliver muligt at mødes.
Der er afholdt et rådgivningsmøde i februar for tegnsprogsbrugere
i Fredericia i samarbejde med DøvBlinde-Teamet. Dette blive genoptaget, så
snart det er muligt.
Der har været besøg på Følager og Egebækhus, hvor en
instruktør har mødtes med døvblinde beboere. Erfaringerne viser et stort behov
for disse besøg og vil blive genoptaget, når det igen er muligt.
Dialogmøder har været afholdt online samt et fysisk
møde i forbindelse med IKT-arrangementet på Fuglsangcentret. Der har været
afholdt en kursusdag om JAWS for instruktørerne.
Mål for 2021
Fokus vil forsat være på undervisning, support,
information og rådgivning om IKT og telekommunikation. Det vil fortsat være et
prioriteringsområde at højne og styrke tegnsprogsbrugernes og punktbrugernes
niveau og brug af kommunikationsløsninger.
Der vil være fokus på information om muligheder for
onlinemøder og i den forbindelse hjælp med teknikken til gennemførelse, bl.a.
til afholdelse af Brugerdage og temadage. Desuden skal der gennemføres kurser
og undervisning, der er målrettet døvblindes behov, netværksmøder, hvor man
mødes til erfaringsudveksling, og hvor der er mulighed for at få hjælp og
undervisning. Endvidere skal muligheden for at lave online-arrangementer på
IKT-området vurderes.
Der skal afholdes rådgivningsmøde for
tegnsprogsbrugere i Fredericia i samarbejde med DøvBlinde-Teamet, tilbydes besøg
i erfagrupper og på plejehjem med døvblinde beboere for at tale om IKT-muligheder
samt hjælp med udfordringer i den forbindelse.
Der skal gennemføres kursus- og temadage for
instruktører og teknikere med fagligt og pædagogisk indhold.
Mål for 2020
Målet for 2020 var at gennemføre installation og
undervisning i PCTekst, når der var ønsker om dette samt tilbyde støtte og
hjælp ved udredning i offentligt regi og i forbindelse med ansøgning af
IKT-hjælpemidler samt den efterfølgende opsætning. Der skulle fortsat ydes supplerende
hjælp til kommunernes kompenserende undervisning.
Erfaringer og resultater
I den udstrækning, der har været ønsker om at få
PCTekst, er det blevet gennemført. Det gælder også support og hjælp til brugen.
Der har været dialog med et tolkefirma og Nvise om test af fjerntolkning via en
mobilløsning til brug ved kommunikation mellem hørende og døvblinde. Dette forventes
afprøvet i 2021.
Andre løsninger som mail, sms og mobile tjenester
bliver brugt i større udstrækning.
Telekom har været involveret og behjælpelig i
forbindelse med udredning og ansøgning om nye IKT-hjælpemidler og -løsninger. Vi
har også deltaget i efterfølgende planlægning af det offentlige
undervisningsforløb, så det blev koordineret med tolke, kontaktpersoner og
underviser. Desuden har vi suppleret med undervisning til kommunernes
kompenserende undervisning.
Mål for 2021
At gennemføre installation og undervisning i PCTekst
efter behov.
Fjerntolkning med video på mobile enheder skal
testes med døvblinde.
Der vil forsat være behov for støtte og hjælp ved
udredning i offentligt regi og i forbindelse med ansøgning af IKT-hjælpemidler
samt den efterfølgende opsætning af løsningen. Ligeledes fortsat at supplere til
kommunernes kompenserende undervisning samt udarbejde enkle brugervenlige
vejledninger i det format, der er behov for.
Mål for 2020
Mål for 2020 var at udarbejde vejledninger og
information samt gennemføre undervisning i ændringerne på Ideksy samt
administrationsdelen. Der var fokus på at få flere med på Ideksy og holde gang
i nyhedsgrupperne samt adgang til flere eksterne nyheder.
Erfaringer og resultater
Der er udarbejdet information og vejledning i Ideksy
og medlemsdelen. Det har været begrænset, hvor mange nye nyhedsmedier, det har
været muligt at få med. Ligeledes har det trukket ud med, at DR har fået deres
løsning til Tekst-TV opdateret. Seneste udmelding er, at man forventer det klar
i andet kvartal 2021.
Der har været udfordringer i forhold til brug af
punkt, som skal løses.
Der har fortsat været fokus på, at instruktører og medlemmer
videreformidler informationer i nyhedsgrupperne til gavn for medlemmer, som
ikke selv har mulighed for at søge det andre steder. Dette har været ekstra
vigtigt i denne periode, hvor mange har været isoleret.
Endvidere har der været fokus på information om
Ideksy. Det har bevirket, at der er kommet nye brugere på Ideksy.
Mål for 2021
Der vil forsat være fokus på at informere og holde
gang i nyhedsgrupperne til gavn for medlemmer, der ikke selv kan søge
informationer andre steder. Endvidere at Ideksy fortsat er et velfungerende og
relevant dialogforum.
Mål 2020
Målet for 2020 var at fortsætte arbejdet med at
påvirke mængden og indholdet af tilgængelighedstjenester på TV via
brugerrådsmøderne jfr. medieaftalen.
Erfaringer og resultater
Telekom og en politisk valgt døvblind deltager i
begge brugerråd.
Der har været afholdt tre møder i DR, hvoraf det ene
foregik virtuelt.
Der har været to virtuelle møder i TV2 samt møde i forbindelse
med analysearbejdet af behovet for yderligere tilgængelighedstjenester.
Handicaporganisationerne presser på, for at der bliver de samme muligheder som
på DRs programmer bl.a. med synstolkning, oplæsning af undertekster og mere
tegnsprogstolkning af programmer.
Som det flere gange er nævnt, går det meget langsomt
med at få adgang til flere tilgængelighedstjenester på TV2. Der foreligger et
oplæg fra det igangværende analysearbejde, som skal diskuteres på det kommende
møde i brugerrådet.
Der informeres i Medlemsnyt fra møderne samt gives
information om, hvordan man finder og bruger tilgængelighedstjenester.
Mål 2021
Mål for 2021 er at deltage i møderne i DR og TV2s
brugerråd for fortsat at påvirke mængden og indholdet af
tilgængelighedstjenester på TV.
Sammen med de øvrige organisationer forsat at presse
på for at der kommer flere tilgængelighedstjenester på TV2.
At informere om tilgængelighedstjenesterne samt fra
møderne.
Mål for 2020
Målene for 2020 var at deltage i arbejdet med ny
generation af NemId / MitID og digital post for at påvirke myndighederne til,
at digitale løsninger bliver tilgængelige for døvblinde.
I samarbejde med øvrige handicaporganisationer at
koordinere indsatsen på digitaliseringsområdet, herunder også IT-sikkerheden,
samt at formidle information og hjælp vedr. digitalisering til medlemmerne.
Erfaringer og resultater
Telekom har deltaget i møder og workshops med
Digitaliseringsstyrelsen samt i Finans Danmark. I samarbejde med de øvrige
Handicaporganisationer har der været fokus på fortsat at synliggøre de
udfordringer og tilgængelighedsmangler, der er ved de nuværende løsninger, så
der kan tages højde for det i forbindelse med udviklingen af det kommende MitID
og digital post, som forventes implementeret i 2021.
Covid-19 perioden har vist vigtigheden af, at man er
digital, når man er afskåret fra at færdes i det offentlige rum.
Der har fortsat været fokus på, at der findes
løsninger til de, der ikke er digitale, og som fx stadig har brug for
kontanter.
Mål for 2021
Målene for 2021 er
fortsat at følge arbejdet med Digitalisering og deltage i dialogen med
Digitaliseringsstyrelsen og Finans Danmark for at fastholde fokus på de
udfordringer, døvblinde har med brug af digitale løsninger, webtilgængelighed
og IT-sikkerhed.
Deltage i netværksarbejdet
sammen med de øvrige handicaporganisationer under DH for at koordinere
indsatsen på digitaliseringsområdet og til erfaringsudveksling.
Endvidere formidle
information om digitalisering til medlemmerne og hjælpe medlemmer, der har
behov for hjælp i forbindelse med digitale løsninger.
Tilbage til indholdsfortegnelse
Nye Fællesskaber blev etableret 1. august 2020 med
et mål om at tilbyde FDDBs medlemmer nye muligheder for socialt samvær i en
tid, der er præget af nedlukninger og restriktioner. Projektets formål er at
bekæmpe og forebygge den ensomhed og isolation, som Covid-19 desværre har ført
med sig.
Det er et mål, at projektet tilbyder FDDBs medlemmer
nye muligheder for samvær under forhold, der er tilpassede efter myndighedernes
gældende restriktioner, fx gåture i mindre grupper eller samvær over en kop
kaffe, også i mindre grupper. Disse aktiviteter foregår i høj grad i
medlemmernes lokalområder og varetages af frivillige.
Derudover har projektet til formål at skabe nye
muligheder for samvær for unge døvblinde. Gruppen af unge bor meget spredt i
landet og har sjældent mulighed for at mødes. Derfor skabes der med Nye
Fællesskaber et online tilbud med faste, månedlige møder ledet af unge
frivillige, hvor der både er tid til hyggeligt samvær og til de gode og vigtige
snakke, som opstår i mødet med unge i samme situation som én selv.
Indsatserne og aktiviteterne skaber tilsammen et
bredt tilbud til FDDBs medlemmer, som kan bevare det gode fællesskab og den
erfaringsudveksling om livet som døvblind, som mange finder stor glæde, mening
og inspiration i.
Erfaringer og resultater
Corona-pandemien har i projektperioden bølget frem
og tilbage, og det samme har myndighedernes anbefalinger og restriktioner i
forhold til forsamlinger. Derfor har projektets aktiviteter og tilbud løbende
skullet justeres efter, hvad der har været muligt at gennemføre. Da anden bølge
af pandemien ramte landet i slutningen af 2020, ansøgte vi om forlængelse af
projektet, så det kunne køre frem til udgangen af 2021. Dette blev bevilget.
Det betyder, at aktiviteterne i Nye Fællesskaber fortsætter, også efter alle
danskere forhåbentlig er færdigvaccinerede, hvilket giver mere frihed til at
mødes.
I 2020 blev der skabt muligheder for, at erfagrupper
kunne afholde møder på forsvarlig vis. Det foregik bl.a. gennem støtte til
afholdelse af flere erfamøder i hver gruppe, blot med færre deltagere.
Derudover blev der igangsat udendørs aktiviteter, hvor det var muligt.
I takt med at mange fysiske aktiviteter har måttet
aflyses, er det blevet tydeligt, at der er mange gode oplevelser at hente
igennem online aktiviteter. Derfor vil dette blive udforsket nærmere i 2021.
Mål for 2021
I tæt samarbejde med DøvBlinde-Teamet vil der i 2021
fortsat blive arbejdet på at etablere nye mødeformer, som kan bringe den
fællesskabsfølelse, som mange kender og sætter pris på, tilbage i medlemmernes
hverdag. Afhængigt af, hvordan landet kommer til at åbne op igen, vil Nye
Fællesskaber på forskellig vis fortsat tilbyde sociale aktiviteter for FDDBs
medlemmer. Projektet afsluttet ultimo 2021.
Det er tydeligt, at de virtuelle mødeformer kan
bidrage med meget og kan skabe en fællesskabsfølelse, selvom man sidder hjemme
i hver sin stue. Derfor vil mulighederne i online-aktiviteter fortsat blive
udforsket og afprøvet i 2021.
Af planlagte aktiviteter kan nævnes erfamøder,
online banko, quiz-arrangement samt velkomstmøder for nye medlemmer. Derudover
fortsætter inspirationsmøderne for unge medlemmer også. FDDB har en stor gruppe
af medlemmer, der i dag ikke bruger online mødeplatforme. Derfor vil der lægges
ekstra kræfter i at hjælpe så mange som muligt i gang med at komme på online-universet.
Der er også planlagt aktiviteter med fysisk
fremmøde, som sættes i gang, når omstændighederne tillader det. Her kan nævnes
lokale kreative caféer, lokale træningsaktiviteter samt gåture, mindre netværk,
samtalegrupper samt udflugter i erfagrupperne.
FDDB har en gruppe af medlemmer, som er særligt
isolerede, som ikke har mulighed for at deltage i online aktiviteter pga.
manglende udstyr, og som heller ikke har mulighed for at deltage i fysiske
aktiviteter, fx fordi de tilhører en risikogruppe. Denne gruppe tilbydes særlig
rådgivning fra FDDBs korps af rådgivere i samarbejde med DøvBlinde-Teamet.
Med de ovennævnte aktiviteter og tilbud arbejdes der
i 2021 fortsat på at mindske isolation og ensomhed for døvblinde. Behovet for
socialt samvær, fællesskab og erfaringsudveksling er stort, men gennem de små,
nyopståede fællesskaber i projektet vil behovene imødekommes, så ensomhed og
isolation forebygges bedst muligt.
FDDB modtog i 2019 en bevilling på 300.000 kr. fra
Den Nationale Tolkemyndighed. Projektets formål var dels at udarbejde en
rapport om døvblindetolkning set fra døvblindes perspektiv og dels at tilbyde
erfarne tolke et opkvalificeringsforløb til døvblindetolkning. Rapporten blev
udgivet i 2020 og giver et helt unikt billede af døvblindes erfaringer med
døvblindetolkningen igennem de sidste 10 år.
Pga corona blev kursusstart for de 18 tilmeldte
døvblindetolke udsat til december. Kursusforløbet og dermed projektet afsluttes
primo 2021. FDDB ser med stor tilfredshed og glæde på resultaterne af rapporten
og på den store tilslutning til opkvalificeringsforløbet. Vi ser frem til, at
døvblinde dermed får flere kvalificerede tolke at vælge imellem.
Tilbage til indholdsfortegnelse
Det årlige møde for de nordiske formænd blev aflyst
pga Covid-19.
Den årlige generalforsamling blev denne gang
gennemført via mail pga Covid-19.
Tilbage til indholdsfortegnelse
Hovedbestyrelsen (HB) holdt fire møder i 2020,
hvoraf det ene måtte gennemføres online pga restriktioner. HB besluttede i
starten af 2020, at det politiske arbejde, herunder synliggørelse af FDDB,
skulle opprioriteres.
I september indledtes HB-mødet med en temadag om
politisk strategisk arbejde. En proces hen imod udarbejdelse af flerårige
handlingsplaner blev igangsat.
På landsmødet i 2021 vil handlingsplanen blive
præsenteret og fremlagt til godkendelse.
To HB-medlemmer og organisationschefen deltog i
efteråret i et kursus i politisk interessevaretagelse.
Forretningsudvalget (FU) holdt 13 møder i 2020.
Flere blev gennemført online.
FU bestod i 2020 af formand Anders Fransson, næstformand
Bjarne Hvidsten og HB-medlem Jackie Lehmann Hansen.
Sekretariatet består til daglig af en fast stab af
administrative og projektfaglige medarbejdere. Der var ved udgangen af 2020
ansat 10 medarbejdere på sekretariatet svarende til 7,62 årsværk. Heraf er to
medarbejdere ansat i fleksjob. Herudover har FDDB tilknyttet en socialrådgiver
to timer ugentligt.
FDDB har en del døvblinde ansatte og frivillige, som
varetager forskellige arbejdsfunktioner rundt om i landet.
I 2020 havde FDDB fire timelønnede
telefoninstruktører og 10 FDDB-rådgivere, der sammen med 18 frivillige erfaledere,
22 informatører samt øvrige tillidsfolk yder et vigtigt arbejde for foreningen.
FDDB er aktiv i en lang række udvalg, arbejdsgrupper
og repræsentantskaber.
En komplet oversigt findes på FDDBs hjemmeside. Her
er et udpluk:
Udvalg
Ungdomsudvalg
Forældreudvalg
Haptisk udvalg
Tegnsprogsudvalg
Tolkeudvalg
PR-koordinationsudvalg
Blad- og pjeceudvalg
Seniorudvalg
Arbejdsgrupper
Hjælpemidler
Skak
Vennetjenesten
DH-repræsentanter
Seniorhøjskole
Ekstern repræsentation
Repræsentantskabet, Danske Handicaporganisationer (DH)
CFDs
bestyrelse
NOTAs rådgivende udvalg
NOTAs
ad hoc gruppe for døvblinde
DRs og TV2s Brugerråd
Tolkerådet
under Den Nationale TolkeMyndighed (DNTM)
Uddannelsesudvalg Professionshøjskolen (UCC/KC)
Repræsentantskabet for Castberggård
Blindecenter Bredegaard
Socialstyrelsen – det faglige råd
Repræsentanter i 15 kommunale DH-afdelinger
Døvblindes Nordiske Samarbejdskomite (DBNSK)
Antallet af aktive medlemmer er i 2020 steget med to
til i alt 474 medlemmer.
Støtte og erhvervsmedlemmer er steget med fire til
144.
Antal aktive medlemmer i årene 2005 - 2020:
332 – 349 – 376 – 408 – 412 – 419 – 423 – 432
– 425
– 439 – 450 – 458 – 473 – 466
– 472 – 474
Antal støtte- og erhvervsmedlemmer i samme periode:
337 – 314 – 318 – 302 – 273 – 280 – 248 - 242 – 236
– 244 – 200 – 189 – 172 - 209 – 140 – 144 (128+16)
Samlede antal medlemmer i perioden:
669 – 663 – 694 – 710 – 685
– 699 – 671 – 674 – 661– 683 – 650 – 647 – 645 – 675 – 612 –
618
Kontingentet for aktive medlemmer er uændret på 200
kr. årligt.
FDDB tre forskellige erhvervsmedlemskaber:
Sponsor 500 kr. årligt
Partner 2.500 kr. årligt
Toppartner 5.000 kr. årligt.
Tilbage til indholdsfortegnelse
FDDBs hovedbestyrelse igangsætter i 2021 en proces hen
imod et mere systematisk og struktureret fokus på det interessepolitiske
arbejde. Seneste handlingsplan er fra 2005, og politikpapirerne blev udarbejdet
i 2009. HB vil arbejde for at ajourføre handlingsplanerne hvert fjerde år samt
udarbejde 2-årige arbejdsplaner for bestyrelsen.
I 2021 gennemføres politik- og strategidag for
tillidsfolk. Efterfølgende sendes den nye handlingsplan i høring, før den skal
vedtages af landsmødet senere på året.
Der er brug for, at FDDB ændrer sin måde at fungere
på som interessepolitisk organisation. Foreningen skal flytte sig fra at være
primært reaktiv – dvs reagere på de emner der er oppe i tiden på det
handicappolitiske område – til at være primært proaktiv. Det betyder, at
man selv definerer indsatsområder, hvor man vil arbejde målrettet på at skabe
ændringer og forbedringer.
Synliggørelse af FDDB vil ske dels gennem proaktivt
politisk arbejde og dels gennem kampagner, annoncer, fortællinger om døvblinde
og udsendelse af diverse nyheder på sociale medier.
Online forbindelser blev i 2020 den nye vej til
samvær. Virtuelle møder, digitale konferencer og webinarer på internettet blev
der, hvor man mødtes, når alt andet var lukket ned. De mange betegnelser dækker
over nye muligheder for at mødes på nettet, der opstod og blev afprøvet i
kølvandet af corona-pandemien. Og tendensen fortsætter i 2021.
I FDDB var vi i 2020 på grund af restriktionerne
nødt til at overveje grundigt hvilke muligheder, online-fællesskaber kunne give
vores medlemsgruppe. Vi var klar over, at langt fra alle har teknologierne til
rådighed, og at det som døvblind kan være umuligt selv at navigere rundt på en
internet-side. Det er i virkeligheden de færreste døvblinde, der bare lige kan
gå på nettet og hoppe med på et møde.
I begyndelsen tøvede vi med at lave
online-aktiviteter. Vi afventede situationen og havde en forhåbning om, at
pandemien ville stilne hurtigt af, så vi atter kunne mødes fysisk. Men i starten
af 2021 fornemmede vi, at pandemien trak ud, og at mange medlemmer godt kunne
få adgang til internettet, enten via egen computer, tablet eller mobiltelefon
eller via en kontaktpersons eller tolks mobile enheder.
Vi fik ved forskellige lejligheder afprøvet mulige tolkeformer
i forbindelse med internetmøder, og det viste sig muligt for mange tolkebrugere
at deltage ved hjælp af en tolk, som enten sad i samme rum som brugeren, eller som
deltog og formidlede samt synsbeskrev via fjerntolkning. En løsning der gjorde
det muligt for endnu flere at deltage virtuelt.
2021 bliver året, hvor flere forskellige online-muligheder
vil blive afprøvet, og hvor vi håber, at endnu flere medlemmer vil være med til
at undersøge, hvordan de kan hoppe med på vognen hver især. Landsmødet bliver
afholdt på fysiske steder rundt i landet, men med en virtuel sammenkobling, der
skal forbinde alle deltageren på internettet. Flere erfagrupper eksperimentere
med at mødes på nettet i perioder med nedlukning, udvalgsmøder holdes online,
når de ikke kan gennemføres fysisk, og også hyggeaktiviteter som banko og quiz
vil blive gennemført online, når intet andet kan lade sig gøre.
Det er et godt alternativ i tider, hvor intet andet
kan lade sig gøre, for det giver en følelse af ikke at være alene, og at
tingene ikke går helt i stå. Fremover kan det tænkes, at den virtuelle
møde-mulighed vil blive tænkt ind i fysiske tilbud. Fx kan medlemmer og ansatte
med lange rejsetider eller andre fysiske forhindringer i fremtiden lidt lettere
få lov at deltage i en event eller et møde, selvom man ikke kan være fysisk til
stede.
I disse tider gælder det om at fokusere på de
muligheder, der åbner sig, når alt andet lukker, men så snart samfundet åbner
igen, vil de fleste nok foretrække at mødes fysisk, hvor sammenholdet og
fællesskabet trods alt har bedre kår.
Tilbage til indholdsfortegnelse
Vi må alle forvente, at det kommende år står i
cornavirussens tegn. I skrivende stund i starten af 2021 er vi stadig under
nedlukning, og man kan kun mødes i foreningen digitalt. Vi må nok kigge hen i
efteråret for at have bare en lille forhåbning om, at vi igen vil kunne holde
større arrangementer. Til den tid vil alle, der ønsker det, forhåbentlig være
færdigvaccineret og derved bedre rustet mod virussen.
Efterhånden som vejret bliver varmere, er det en
forhåbning, at man vil kunne mødes i mindre grupper, som vi gjorde sidste år,
hvor vi havde iværksat nye initiativer igennem projekt Nye Fællesskaber.
Allerede nu er der truffet beslutning om, at der
ikke bliver noget sommermøde i 2021, men at det rykkes til 2023 på hotel Opus i
Horsens. FDDB holder altid landsmøde samtidig med sommermødet. I 2021 bliver
det anderledes. Landsmødet holdes som et 1-dags arrangement, hvor deltagerne
opdeles i mindre grupper geografisk placeret i landet, så medlemmerne nemt kan
komme dertil. Det er håbet, at det vil kunne lade sig gøre, for vi skal have
afholdt et landsmøde på den ene eller anden måde ifølge FDDBs love.
Internationalt ser vi frem imod, at det årlige
DBNSK-møde muligvis bliver afholdt online. EDbU holder igen i år deres
generalforsamling online. WFDB skulle havde afholdt deres generalforsamling og
Helen Keller konference i oktober, men det er udskudt til maj 2022 på grund af
corona.
FDDB kommer til at bruge flere kræfter på det
politiske arbejde, blandt andet ved at der skal vedtages en flerårig handleplan
og udvælges en eller to mærkesager, som foreningens hovedbestyrelse skal
arbejde med, sideløbende med de sager, der kommer ind.
Det forgangne år med sagerne fra Aarhus viser
desværre, at den kommunale velfærd er under pres. Vi er nødt til at være mere
proaktive som forening, hvis ikke vi skal køres helt ud på et sidespor. Der
skal være valg til regionerne og kommunerne til november. Det er en god
mulighed for at sætte døvblinde på dagsordenen i valgkampen.
Godt nok opruster vi på det politiske område, men vi
kommer også i 2021 til at tilbyde mange medlemsaktiviteter, som styres af vores
dygtige døvblinde kursusledere.
Det kommende år bliver ikke som det plejer, men når
vi står sammen og støtter hinanden, kan vi komme godt igennem det.