Foreningen Danske DøvBlinde

 

- synshørehæmmede

 

 

 

 

ÅRET DER GIK

 

2020

 

Indholdsfortegnelse

1. Hovedbestyrelsen har ordet

1.1 Tilbageblik på 2020

 

2. Politik

2.1 Lydfyr med vibration

2.2 Genstart af politisk proces på tolkeområdet

2.3 Lov om kompensation til handicappede i erhverv

2.4 Tale-høretilbuddet på Baltorpskolen i Ballerup reddet i sidste øjeblik

2.5 Døvblinde i Aarhus ramt af nedskæringer på kontaktperson-området

2.6 Evaluering af Det Specialiserede Socialområde

 

3. Service og administration

3.1 Persondataforordningen

 

4. Aktivitetstilbud og arrangementer

 

5. Fundraising

 

6. Information

6.1. Hjemmesiden

6.2 Medlemsnyt

6.3 PR og oplysning

6.4 Sociale medier

 

7. Kommunikation

7.1 Haptisk udvalg

7.2 Tegnsprogsudvalget

7.3 Tolkeudvalget

 

8. DøvBlinde-Teamet

8.1 FDDB-rådgiverne

8.2 Erfagrupperne

8.3 Informatørtjenesten  Mål for 2020

8.4 Vennetjenesten

 

9. Telekommunikation

9.1 Arrangementer og kurser

9.2 PCTekst/IKT hjælpemidler

9.3 Ideksy

9.4 Brugerråd DR og TV2

9.5 Digitalisering

 

10. Projekter

10.1 Nye Fællesskaber

10.2 Opkvalificering af døvblindetolke

 

11. Nordisk og internationalt samarbejde

11.1 DøvBlindes Nordiske Samarbejdskomite (DBNSK)

11.2 Den Europæiske DøvBlinde Union (EDbU)

 

12. Øvrig information

12.1 Hovedbestyrelse og forretningsudvalg

12.2 Sekretariatet

12.3 Udvalg, arbejdsgrupper og ekstern repræsentation

12.4 Medlemsdata og kontingenter

 

13. Nye tiltag i 2021

13.1 Fokus på politisk strategisk arbejde og synliggørelse

13.2 Online fællesskaber – muligheder og udfordringer

 

14. Hovedbestyrelsens forventninger til 2021

 

 

 

1. Hovedbestyrelsen har ordet

1.1 Tilbageblik på 2020

 

I 2020 sagde FDDB farvel til Henrik Høyrup Ottesen, der forlod sin stilling som organisationschef for at gå på pension efter et langt arbejdsliv i døve- og døvblindesagens tegn. FDDB bød velkommen tilbage til Ilse Bellamy, der er et kendt ansigt i foreningen.

 

I årsberetningen for 2019 blev det forudset, at 2020 nok ville blive påvirket af coronavirus, men at man ville komme hurtigt over det og igen kunne holde arrangementer. Covid-19 vendte dog fuldstændig op og ned på vores hverdag. Mange aktiviteter i foreningen blev enten aflyst eller udskudt, sekretariatet har været sendt på hjemmearbejde i lange perioder, og der skulle findes nye måder at være sammen på med håndsprit, masker, visir, afstand og forsamlingsloft.

 

For at imødegå påvirkningerne af isolation og risiko for ensomhed blev der meldt flere Covid-19 puljer ud. FDDB fik bevilget 1,6 mio. kr. fra en pulje administreret af Danske Handicaporganisationer (DH). Midlerne tildeltes projekt Nye Fællesskaber, hvor formålet er at tilbyde møder for FDDBs medlemmer i mindre grupper samt tilbyde onlinefællesskaber.

 

Politisk har Covid-19 sat et kæmpe aftryk. FDDB havde blandt andet kontakt til en stor del af landets kommuner for at høre, hvad de gjorde for døvblinde under forårets nedlukning. Mange medlemmer oplevede, at de ikke kunne benytte deres kontaktperson ud over til de allermest nødvendige ting som dagligvareindkøb og tur til apoteket. Det virkede som om, kommunerne lyttede, og man oplevede ikke den samme strikse holdning under den anden nedlukning i december.

 

Aarhus Kommune har fyldt i det politiske arbejde i 2020, fordi en række medlemmer oplevede at få deres kontaktpersontimer voldsomt beskåret. FDDB tog kampen op imod kommunen og vandt en foreløbig sejr, idet medlemmerne fik de samme timer bevilget som førhen. Men det sidste slag er nok ikke udkæmpet på den front.

 

Det forgangne år har budt på både op- og nedture, og det vil ikke bare skrive sig ind i FDDBs historie, men som et år i verdenshistorien, som folk vil huske.

 

Tak

En tak skal lyde til alle dem, der har støttet foreningen med et bidrag – stort som småt. En særlig tak til DH for deres støtte til Nye fællesskaber og en tak til Jochum Fundation for deres ekstraordinære bidrag på 500.000 kr.

Uden økonomisk opbakning kunne vi ikke lave de mange gode aktiviteter for døvblinde og gøre en forskel i døvblindes hverdag.

Vi skal også huske at takke hinanden for den kæmpe indsats, vi har ydet sammen, hver for sig det seneste år.

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

2. Politik

2.1 Lydfyr med vibration

I juni udsendte FDDB brev til alle landets handicapråd med oplysning om døvblindes behov for lydfyr med vibration. Brevet var en opfordring til at vælge disse lydfyr til, når gamle udskiftes eller nye opsættes.

21 kommuner reagerede på henvendelsen. Flere sendte brevet videre til behandling i kommunens tilgængelighedsudvalg eller teknik og miljøforvaltningen.

Holbæk kommune inviterede i efteråret FDDB med til online-møde med det firma, som skulle opstille nye lydfyr. FDDB vil fortsat med passende mellemrum gøre kommunerne opmærksom på lydfyr med vibration. 

 

2.2 Genstart af politisk proces på tolkeområdet

FDDB var én af flere deltagere i et møde arrangeret af DDL i august. Formålet var ønsket om at gøre fælles front i forhold til politikerne med henblik på at få genstartet processen om evaluering af tolkeområdet. Vi ønsker forbedringer på følgende områder:

 

·        Én myndighed med ansvar for hele tegnsprogs- og skrivetolkeområdet på tværs af ressortområder

·        Én indgang for tolkebestillinger og tolkeadministration

·        Ret til tegnsprogs- og skrivetolke på alle områder

·        Ordentlige arbejdsvilkår for tegnsprogs- og skrivetolke

Senere på året blev der sendt et fælles brev til socialministeren. Vi afventer stadig, at ministeren sætter gang i processen.

 

2.3 Lov om kompensation til handicappede i erhverv

I efteråret afgav FDDB høring vedr. gennemskrivning af lov om kompensation til handicappede i erhverv samt bekendtgørelsen til samme. I processen var der tæt dialog og sparring med både Danske Døves Landsforbund og Høreforeningen.

 

2.4 Tale-høretilbuddet på Baltorpskolen i Ballerup reddet i sidste øjeblik

FDDB indgik aktivt i protesten mod lukning af tale-høretilbuddet for børn i Ballerup, som er et af de eneste velfungerende tilbud i landet. Skolen har det største antal Usher børn på landsplan. Herudover har afdelingen elever med Charge Syndrom. Forældrenes indsats og synlighed i pressen samt et massivt pres på politikerne bevirkede, at forslaget om lukning blev nedstemt. Dette til glæde for både børn, forældre og de dygtige lærere på skolen.

 

2.5 Døvblinde i Aarhus ramt af nedskæringer på kontaktperson-området

I slutningen af 2019 genvisiterede afdeling for Sundhed og Omsorg i Aarhus kommune døvblinde borgeres behov for kontaktperson, §98.

Taktile tegnsprogsbrugere blev voldsomt beskåret i deres kontaktpersontimer. Enkelte blev tildelt 50% af deres nuværende bevilling. FDDB påtog sig at klage over afgørelserne. Efter en lang og sej kamp med klager til kommune og Ankestyrelse, blev politikerne kontaktet. Efter møde med rådmand og ledende fagpersonale blev afgørelserne trukket tilbage. Døvblinde fik deres oprindelige timer igen med en begrundelse i en politisk beslutning. FDDB holder skarpt øje med kommunen og er i dialog med lokalpolitikerne. Indtil videre er timerne for taktil-brugerne sikret i 2021.

 

2.6 Evaluering af Det Specialiserede Socialområde

Mennesker med handicap skal sikres den hjælp de har behov for. Alt for mange børn, unge og voksne med specialiserede behov får ikke den hjælp, de har behov for. Det skal der rettes op på. Siden 2007, hvor kommunerne overtog det samlede ansvar for tilbud på det specialiserede område, har bruger- og interesseorganisationerne ytret bekymring for, at der er sket en afspecialisering af socialområdet.

Vigtig viden er gået tabt, og de højt specialiserede tilbud er forsvundet. Regeringen har derfor med et bredt flertal i Folketinget afsat midler på Finansloven 2020 til en evaluering af det specialiserede socialområde.

FDDB leverer høringer, deltager i møder og følger evalueringen tæt. Evalueringen forventes at strække sig over 2020 og 2021.

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

3.  Service og administration

 

Mål, erfaringer og resultater i 2020

Målet var at yde en engageret, kompetent og imødekommende service til medlemmer, tillidsfolk og øvrige frivillige i FDDB.

Hvis tillidsfolk eller erfagrupper er til møder i H-huset i Taastrup, kommer de ofte forbi sekretariatet for at klare en rejse-afregning, en tilmelding til et kursus eller andet. I 2020 har der dog været mange aflysninger pga corona. En del kontakt foregår også via mail og telefon.

 

Mål for 2021

Målet er fortsat at yde en kompetent og imødekommende service, så medlemmer og tillidsfolk får tilgodeset deres behov og kan yde deres bedste i foreningsarbejdet. Der vil være fokus på fortsat optimering og bedst mulig udnyttelse af de arbejdsværktøjer, som er til rådighed, og fortsat vedligeholdelse af sekretariatets tegnsprogskompetencer.

 

3.1 Persondataforordningen

FDDBs persondatapolitik tilrettes i takt med, at der kommer nye udmeldinger fra myndighederne. Der vil fortsat være behov for at tilpasse retningslinjer og politik, efterhånden som vi får mere erfaring, og myndighederne laver nye afgørelser. Til udsendelse af sikker mail benytter FDDB programmet Citrix Sharefile.

 

FDDBs juridiske konsulent besvarer fortsat løbende spørgsmål fra foreningens medlemmer og tillidsfolk om stort og småt.

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

4. Aktivitetstilbud og arrangementer

Mål, erfaringer og resultater i 2020

Covid-19 situationen påvirkede en stor del af 2020, hvorfor mange af FDDBs arrangementer fra marts og fremover enten måtte udsættes eller aflyses.

Nogle planlagte aktiviteter blev dog afviklet (nogle måtte flyttes fra deres oprindelige dato og udføres under ændrede forhold). Det gjaldt for:

 

- Vennetjeneste

- Informatørkursus

- Rådgivermøde

- Erfa-lederkursus

- Pårørendekursus

- Kursus for kursusledere

- Når syn og hørelse svigter

 

Det lykkedes også at gennemføre:

- Vandrekursus I

- Minikursus i juni og august

- Tegnsprogs-temadag

 

Følgende kurser måtte helt aflyses:

- DM i skak og Nordisk mesterskab i Skak

- Seniorhøjskole

- 30+ for alle

- Midt imellem netværk

- Sundhed- og madlavningskursus

- Kreativ Kursus I og II

- Vandrekursus II

 

Desværre har en stor del af erfamøderne i 2020 måttet aflyses.

Gåturene har fungeret rimeligt, især i Aarhus, København og Aalborg.

Det lykkedes Klub Øst at gennemføre tre arrangementer, mens Klub Vest gennemførte et arrangement i 2020.

 

Derudover gennemførte Telekom kursus- og mødeaktiviteter.

Ungdomsudvalget måtte aflyse to af deres tre arrangementer.

 

Den ugentlige socialrådgivning er åben hver tirsdag i to timer. Socialrådgivningen var åben i hele 2020. Der er fortsat en del medlemmer, som benytter sig af dette tilbud.

 

Mål for 2021

Målet for 2021 er at bevare de mange gode tilbud for medlemmerne. Aktiviteterne ledes af døvblinde tillidsfolk. Det velfungerende samarbejde mellem tillidsfolk og sekretariat har fortsat høj prioritet og evalueres løbende. Covid-19 situationen har betydet, at de digitale muligheder for at mødes ’online’ også i højere grad vil blive taget i brug. Især erfagrupperne er begyndt at eksperimentere hermed.

Pga. Covid-19 er Sommermødet i 2021 aflyst. Landsmødet bliver gennemført online, hvilket vil give nye erfaringer til foreningen omkring digitale muligheder.

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

5. Fundraising

Fastholdelse og hvervning af private bidragsydere

FDDB skal fortsat fastholde og hverve private bidragsydere, eventuelt med nye metoder via målrettede brevkampagner, annoncering, Facebook og presseomtale. Kampagnerne følges op med takkebreve ved støtte, breve om skattefradrag og relevante fortællinger fra livet med syns- og høretab. I 2020 er der udsendt to brevkampagner.

Der blev især arbejdet med synliggørelse af FDDB via annoncering i Kristeligt Dagblad, Jyllandsposten og i øvrige Jysk-fynske Medier. Det har givet 40 nye bidragsydere.

 

Erfaringer og resultater
Ved årets slutning havde FDDB 300 bidragsydere og faste givere, som til sammen har givet 101.436 kr. mod 94.225 kr. i 2019.

I 2020 havde FDDB 128 støttemedlemmer mod 127 i 2019. Støttemedlemsskabet blev pr. 1. januar 2019 sat op til 200 kr., for fortsat at kunne opfylde betingelser for offentlige tilskud. Desværre mistede FDDB i den forbindelse omkring 80 støttemedlemmer.

 

FDDB har modtaget 700.000 kr. i frie midler fra fonde og legater. Beløbet ligger lidt under 2019 med 735.000 kr. Der er modtaget 810.750 kr. i øremærkede midler. Det forventede beløb var 975.750 kr. men på grund af aflyste aktiviteter er en del midler blevet tilbageholdt af fonde, mens andre er hensat til 2021.

 

Der er i 2020 modtaget 350.651 kr. fra kommunale §18 midler til FDDBs 23 erfagrupper. Også her ser vi et mindre beløb end året før, hvor tilskuddet var på 415.889 kr. Kommunerne har, som vi, været pressede på grund af corona-situationen, og der er flere kommuner, som slet ikke er vendt tilbage på vores ansøgninger.

FDDB ansøger hvert år om midler fra 76 kommuner.

 

Det er ikke nemt at blive ’en af de mange foreninger der er støtteværdige’, og især 2020 har været et år med mange udfordringer, aflysninger af aktiviteter og gentænkning af hvor der kan ansøges om midler. Men indsatsen nytter, og vi har lært meget omkring dét at skulle satse på nye måder.

 

Mål

For at få flere støttemedlemmer vil vi i 2021 opfordre FDDBs medlemmer og deres familier til at blive støttemedlem bl.a. via Medlemsnyt og Facebook.

Målet for fastholdelse og hvervning af både erhvervsmedlemmer, støttemedlemmer og private bidragsydere er fortsat det samme. Vi skal målrette arbejde på at tiltrække nye bidragsydere via alle platforme: Annoncering, medieomtale og via sociale medier for at optimere og fastholde antallet af bidragsydere.

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

6. Information

6.1. Hjemmesiden

Målet for hjemmesiden var at være et tilgængeligt, synligt og professionelt ansigt for FDDB udadtil med nyheder, overblik og en velfungerende kalender, der gør det muligt at tilmelde sig online til sociale arrangementer i FDDB.

 

Erfaringer og resultater

FDDBs hjemmeside bruges fortsat dagligt af medlemmer, kontaktpersoner, pårørende og mange andre samarbejdspartnere. Den er et fast holdepunkt for døvblinde, der kan tilmelde sig arrangementer direkte via kalenderen og orientere sig om nyheder og nye tiltag. Samtidig fungerer hjemmesiden som en vidensbank omkring døvblindes kommunikation og årsager til døvblindhed.

Hjemmesiden har dagligt omkring 200 besøg. 

FDDBs webshop er en integreret del af hjemmesiden. Her kan man bestille og købe hjælpemidler som badges, PR-produkter og andre ting.

Hjemmesiden blev i 2020 bl.a. udbygget med en tegnsprogstolket side med baggrundsinfo om covid-19 samt henvisning til statens relevante corona-tiltag og hjælpe-muligheder. 

 

Mål for 2021

Målet for 2021 er fortsat at have en velfungerende hjemmeside med nyheder, inspiration, viden, webshop og en kalender, der fungerer som det sociale samlingspunkt for døvblinde i Danmark samt en lukket medlemsdel til sikker up- og download af dokumenter. 

 

 

6.2 Medlemsnyt

Målet for Medlemsnyt i 2020 var fortsat at udgive et oplysende medlemsblad med aktuelle og nærværende informationer, som er relevante for læserne. Det var ønskeligt, at der under ’Bestyrelsens hjørne’ blev bragt mere aktuelt politisk stof, som vedrører døvblinde. 

 

Erfaringer og resultater

Målet for 2020 blev nået med tilfredsstillelse. Der var god skrive-aktivitet både blandt HB-medlemmer og andre. Indholdet har været præget af Covid-19, men der har også været bragt en bred vifte af informationer om andre emner, så Medlemsnyt er nærværende, levende og interessant at læse. Redaktionen kan være tilfredse med mængden af indlæg til bladet.

Medlemsnyt udkom 12 gange i 2020. Samarbejdet med trykkeriet FL Reklame og Nota er upåklageligt. Der kan frit vælges medie som storskrift, punkt, lyd, via e-mail eller download fra FDDBs hjemmeside.

 

De faste rubrikker er:

Fra FDDB

Oplysningen

Nyt fra døvblindekonsulenterne

FDDB Ungdom

Fra Læserne

Arrangementer

Erfagrupper

Navnestof med fødselsdage og dødsfald

 

På DRs Tekst TV side 738, som er FDDBs side, bringes korte klip af arrangementer fra Medlemsnyt, som kan læses via Ideksy og af andre.

 

Mål for 2021

Mål for Medlemsnyt i 2021 er fortsat at udgive et oplysende medlemsblad med aktuelle og nærværende informationer, som er relevante for læserne.

Som noget helt nyt er der to nye rubrikker i 2021:

Nyt om tolkning 

FDDBs informatører

 

 

6.3 PR og oplysning      

I 2020 prioriterede vi en stor del af PR-indsatsen på at sætte flere annoncer i landsdækkende dagblade og i lokalaviser for at øge FDDBs synlighed. Blandt andet har der været annoncer i tillæg som Jyllands-Postens ’Et liv med handicap’, der udkommer 1-2 gange om året i et stort søndags-oplag samt som internet-version, og i tillægget Arv og Testamente, der ligeledes udkommer 1-2 gange årligt som tillæg til Kristeligt Dagblad. Derudover har vi flere gange haft halvsides annoncer i de mange lokalaviser, der hører under Jysk-Fynske medier.

 

Nyhedsbrev

FDDBs elektroniske nyhedsbrev havde ved slutningen af 2020 knap 700 abonnenter, som modtog nyhedsbrevet på mail enten i html-version med billeder eller i en ren tekstversion. Nyhedsbrevene indeholder korte nyheder, som linker til en længere nyhed på hjemmesiden. Nyhedsbrevet blev i 2020 udsendt fem gange med nyheder om alt lige fra tv-reportager om døvblinde til udnævnelser, politiske sager og reklame for FDDBs produkter og arrangementer.

 

Orienteringsmail

I 2020 blev der som noget nyt udsendt orienteringsmails direkte til de af FDDBs medlemmer, der har en mailadresse. Den 20. marts blev første orienteringsmail udsendt, efter regeringen havde udstukket de første vejledninger omkring, hvordan corona skulle håndteres, hvordan smitten kunne undgås og om gældende restriktioner.

De hyppige orienteringsmails var med til at sikre, at FDDBs medlemmer var så velinformerede om coronaens indtog i Danmark som muligt.

Resten af året blev der udsendt en orienteringsmail hver gang, regeringen lancerede væsentlige ændringer i restriktionerne, som kunne vedrøre FDDBs medlemmer.

I alt blev der i 2020 udsendt 21 orienteringsmails til medlemmerne.

 

Øvrig PR

FDDB fik i 2020 produceret gule løbeveste med budskaberne:

DØVBLIND

DEAFBLIND

eller GUIDE samt logo.

Løbevestene kan lånes eller købes hos FDDB og skal være med til at skabe opmærksomhed om FDDB ved større løb som Royal Run og lignende.

Desværre har der pga Covid-19 situationen ikke været gennemført særlig mange løb i 2020. Vi håber, vestene vil blive taget i brug i 2021.

 

Mål for 2021

I 2021 vil den direkte information til medlemmerne om pandemiens udvikling fortsat blive prioriteret højt. Derudover vil der blive udsendt nyhedsbreve, indrykket annoncer i profilerede dagblade og lokalaviser og skrevet nyheder om politiske milepæle og sager på FDDBs områder.

Der vil ligeledes blive set på muligheden for at indgå nye samarbejder for at synliggøre FDDB. For eksempel via annoncebetalte film og samarbejde med fagrelevante apps, blandt andet med sundhedsvirksomheden DrugStars, som har lanceret en app, hvor man kan tildele stjerner til en velgørenheds-organisation. Samtidig får man påmindelser om at huske at tage sin medicin eller sine vitaminer. Virksomheden veksler brugernes stjerner til kontant støtte til organisationen.

 

 

6.4 Sociale medier

I 2020 var FDDB repræsenteret på Facebook med følgende:

 

- En hovedprofil ved navn: Foreningen Danske Døvblinde

- En lukket gruppe for medlemmer ved navn: Medlemmer af FDDB

- En lukket gruppe for medlemmer af FDDB-ungdom ved navn: FDDB-ungdom

 

Hovedprofilen er FDDBs primære ansigt udadtil på sociale medier. Opslag på profilen får meget opmærksomhed fra følgere og ’venner’ og bliver liket og delt flittigt.

I slutningen af året blev profilen opgraderet til en profil særligt for velgørenheds-organisationer med flere nyttige funktioner.

 

Den lukkede gruppe for FDDBs medlemmer administreres af tre frivillige tillidsfolk, som godkender og lukker medlemmer ind i gruppen efter anmodning. Her deles information om arrangementer, og der debatteres relevante emner blandt medlemmerne.

 

FDDB-ungdoms gruppe er ligeledes en lukket gruppe, der fungerer som en fælles platform for foreningens unge døvblinde medlemmer.

 

Også på det sociale medie LinkedIn var FDDB som noget nyt repræsenteret i 2020 i kraft af opslag fra FDDBs forretningsudvalg og organisationschef, som poster relevante politiske og døvblindefaglige nyheder i deres personlige netværk. 

 

Mål for 2021

Målet for 2021 er, at FDDB skal blive endnu mere synlig på sociale medier i både politiske og andre relevante sager samt bruge Facebook mere til fundraising for døvblindesagen.

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

7. Kommunikation

7.1 Haptisk udvalg

Målet for 2020 var fortsat at udbrede kendskabet til haptiske signaler blandt FDDBs medlemmer, kontaktpersoner, tolke og pårørende.

 

Erfaringer og resultater

Udvalget for haptiske signaler har i 2020 været på besøg i rigtig mange af FDDBs erfagrupper og givet en grundig introduktion til haptiske signaler.

Både medlemmer, pårørende, kontaktpersoner og tolke har på denne måde fået en smagsprøve på, hvad man kan bruge signalerne til. Håbet er, at medlemmer sammen med deres erfaleder, kontaktpersoner, familiemedlemmer og tolke kan holde signalerne ved lige og tilmed få kendskab til flere signaler ved selvstudie fra bogen Haptiske signaler eller fra app’en af samme navn. App’en kan downloades gratis.

I slutningen af 2020 blev første oplag af bogen Haptiske signaler fra 2018 udsolgt. Der er bestilt trykning af 200 bøger i andet oplag, så vi også fremover kan sælge bøger til selvstudie.

 

5 på stribe

I 2020 blev spillet til at øve haptiske tal brugt både i erfagrupper, på kurser og ved andre arrangementer. Spillet hedder 5 på stribe og fungerer på samme måde som banko, hvor deltagerne får en plade hver. Pladen er en stribe med fem tal på række, fx 6 - 7 - 8 - 9 - 10. Når oplæseren råber tal op, formidles tallet af kontaktperson eller tolk som et haptisk tal, det vil sige at tallet skrives på ryggen af deltageren. 

 

Planche til restauranter

Der er produceret en planche med 10 nyttige haptiske signaler til brug for tjenere på restauranter. Planchen er givet til Fuglsangcentret, så restaurantens ansatte fremover kan kommunikere til de gæster, der kan have glæde af haptiske signaler. Det kan både være døvblinde, blinde og andre gæster.

Signalerne på planchen er:

AFBRYDER - SERVERING - MAD - DRIKKEVARER - VAND - KAFFE - MERE - FÆRDIG - JA - NEJ

 

Mål for 2021

Det er målet for 2021 at nå ud til de erfagrupper, der pga nedlukning endnu ikke har haft besøg med undervisning i haptiske signaler. Der vil blive arrangeret temadage, når corona-restriktionerne igen tillader det, for at opfriske de mange signaler, der helst ikke skal gå i glemmebogen under nedlukningerne. Udvalget har også planer om på førstkommende fysiske sommermøde at introducere restaurant-signalerne for deltagere og tjenere. Der arbejdes fortsat løbende på at forbedre tilgængeligheden i app’en Haptiske Signaler, og der oplyses om nyttige signaler på FDDBs facebookside.

 

 

7.2 Tegnsprogsudvalget

Tegnsprogsudvalget blev oprettet i 2020 som en udløber af kommunikationsudvalget. Formålet med udvalget er i første omgang at formulere FDDBs officielle holdning til tegnsprog. Her skal udfordringer og løsninger beskrives. Udvalget skal tillige planlægge tilbud til medlemmerne, rådgive hovedbestyrelsen og oplyse om tegnsprogsområdet i Medlemsnyt.

 

Erfaringer og resultater

Udvalget har holdt to møder i 2020. Der er indsamlet viden og artikler for derigennem at skabe en fælles referenceramme blandt udvalgsmedlemmerne. Opgaven med formulering af et holdningsdokument er ikke færdig. Aktiviteter er ikke blevet prioriteret pga coronarestriktioner.

 

Mål for 2021

Målet er fortsat at udarbejde et forslag til holdningsdokument, som HB kan tilslutte sig. Medlemmerne efterspørger tegnsprogskurser, hvilket udvalget vil se på muligheder for at kunne gennemføre mere systematisk. Udfordringen er at vedligeholde sine tegnsprogskompetencer, når man som talebruger skal lære tegnsprog senere i livet.

 

 

7.3 Tolkeudvalget

Tolkeudvalget blev oprettet i 2020 som en udløber af kommunikationsudvalget. Udvalget har til opgave at rådgive hovedbestyrelsen i spørgsmål om døvblindetolkeområdet. Udvalget holder sig ajour med lovgivning og udmøntning af lovgivning på tolkeområdet og bidrager til HB med forslag til udvikling af døvblindetolkeområdet.

 

Erfaringer og resultater

Udvalget holder kontakt via mail. I 2020 har der ikke været afholdt møder.

Udvalget har med interesse fulgt projekt Opkvalificering af døvblindetolke, hvor et af medlemmerne har været projektleder.

 

Mål for 2021

Udvalget vil fortsat følge tolkeområdet og bl.a. være repræsenteret i tolkeudvalget under Den Nationale TolkeMyndighed, DNTM. Herudover vil udvalget aktivt følge processen omkring evaluering af tolkeområdet på baggrund af tolkerapporten fra 2018 udarbejdet af regeringens tværministerielle udvalg.

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

8. DøvBlinde-Teamet 

DøvBlinde-Teamets overordnede mål er fortsat at mindske isolationsrisikoen for døvblinde gennem rådgivning, oplysning og erfaringsudveksling med ligestillede.

I 2020 er der arbejdet videre med forundersøgelse af behovet for terapi for døvblinde og deres pårørende.

Derudover er der i 2020 arbejdet med uddannelse og udvikling af frivillige kræfter i DøvBlinde-Teamet, så frivillige på tværs af frivilliggrupperne kan varetage deres opgave bedst muligt.

 

Erfaringer og resultater

Erfaringer og resultater er beskrevet under de enkelte delområder:

FDDB-rådgiverne, Informatørtjenesten, Erfagrupperne og Vennetjenesten.

 

Som fast tilbud gennemføres årligt kurset ’Når syn og hørelse svigter’. I 2020 blev der holdt to: ét i starten af marts og ét i oktober pga ekstra stor efterspørgsel.

 

Endags-arrangementer i netværket Midt imellem for 30-50-årige oplever stor tilslutning. Her deltager både gengangere og nye, som ellers ikke normalt deltager i aktiviteter i FDDB. Tilbuddet er især populært blandt tegnsprogsbrugere. Desværre måtte vi aflyse begge arrangementer i 2020 pga. corona-restriktionerne.

 

Forundersøgelsen af behovet for terapi for døvblinde og deres pårørende er fortsat under udvikling i takt med projektlederens uddannelse til psykoterapeut. Opkvalificeringen skal sikre sammenhæng mellem terapeutiske metoder og døvblindes behov.

 

2020 blev meget anderledes end forventet pga. corona. Epidemien satte en stopklods for mange initiativer. Alligevel har DøvBlinde-Teamet levet op til målsætningen om at mindske risikoen for isolation blandt døvblinde, og der er i tæt samarbejde med projektet ’Nye Fælleskaber’ igangsat andre måder at gøre dette på. Dette vil blive uddybet i de følgende afsnit samt i årsberetningen for ’Nye Fælleskaber’.

 

Mål for 2021

Vi ønsker fortsat at mindske isolationsrisikoen for døvblinde gennem rådgivning, oplysning og erfaringsudveksling med ligestillede gennem allerede eksisterende indsatser, som vi ved virker.

 

I 2021 vil vi forsøge at implementere nogle af de virtuelle muligheder, som vi i 2020 har stiftet bekendtskab med. Digitale løsninger har åbnet op for nye muligheder, både i samarbejdet med DøvBlinde-Teamets frivillige, men også for medlemsgruppen. De digitale muligheder skal ikke erstatte noget, men udelukkende supplere og muliggøre endnu mere.

 

I 2021 ønsker vi at udvikle en spørgeskemaundersøgelse for at få endnu mere viden om behov, ønsker og erfaringer med døvblindhed.

 

 

8.1 FDDB-rådgiverne

 

Mål for 2020

Rådgiverne skal fortsat tilbyde FDDBs medlemmer en nærværende, målrettet og kompetent rådgivning. Rådgiverne dækker hele landet.

Et fokusområde er stadig rådgivning til tegnsprogsbrugere ved faste besøg, hvor flere bor i samme område. I 2020 har vi undersøgt muligheden for Skype-rådgivning til denne gruppe.

Der er arbejdet med at sikre systemer, så rådgiverne fortsat kunne yde den service, der er behov for, samtidig med at der tages højde for GDPR-regler.

 

Erfaringer og resultater

Statistikken for 2020 viser, at der naturligvis ikke har været ret mange hjemmebesøg pga. nedlukningen og restriktionerne. Til gengæld har der været meget kontakt til medlemmerne via telefonopkald, mailudvekslinger og skype/facetime-opkald. Der var over 1.200 af den slags kontakter igennem året, hvilket er en fordobling fra 2019.

 

Der har været lukket for besøgende på både Ulleruphus og Følager, hvilket har udelukket møder, der ellers var planlagt for tegnsprogsbrugerne i området. Flere har taget imod tilbuddet om rådgivning og samtaler via skype/facetime. En del har desværre ikke haft mulighed for at tilgå online platforme.

 

Mål for 2021

Det er fortsat det overordnede mål, at rådgiverne skal tilbyde FDDBs medlemmer en kompetent og nærværende rådgivning. 

 

I 2021 vil der stadig være restriktioner, der ikke gør det muligt at mødes fysisk. Vi skal derfor bruge de metoder, vi har lært det forgange år og skabe en god kontakt med medlemmerne via opkald og mail. Opkald fra rådgiverne til alle medlemmerne med konkrete spørgsmål kan give et indblik i, hvordan medlemmerne bruger FDDB, og om der fx er forbedringsmuligheder, vi skal kigge nærmere på. Sammen med ’Nye Fælleskaber’ skal FDDB tilbyde nye medlemmer online-møde med andre nye medlemmer og en rådgiver, så de får en god start i FDDB, selvom vi ikke kan mødes.

 

Det øgede ekstra fokus på rådgivning til tegnsprogsbrugere vil igen være prioriteret, og i 2021 skal Skype-rådgivning udbredes endnu mere til denne gruppe.

 

 

8.2 Erfagrupperne


Mål for 2020
I 2020 var det et mål at gøre både erfaledere og medlemmer af erfagruppen opmærksomme på, at et erfamøde kan foregå på mange måder. Vi kan konstatere, at der blandt nogle erfaledere er høje forventninger til mødernes indhold i form af gæster udefra, som skal levere underholdning og indhold. I 2020 lagde vi vægt på, at et godt erfamøde også er, at medlemmerne får talt sammen over en kop kaffe.

 

Erfaringer og resultater
I 2020 blev det nødvendigt at tænke i alternative muligheder for at fastholde sammenholdet i erfagrupperne, fordi det var vanskeligt at mødes så ofte.

Gåture, mindre grupper og opkald fra erfalederne til medlemmerne blev igangsat flere steder. Udsending af chokolade med en lille hilsen til alle medlemmer vakte stor glæde.

 

Mål for 2021
I 2021 er det et mål, at vi skal fortsætte med at udvikle andre måder at holde erfa-møder på, så længe corona stadig gør det vanskeligt at mødes fysisk. Det vil være forskelligt fra gruppe til gruppe, hvordan man gør. Nogen kan måske mødes online, nogen kan tale sammen i mindre grupper. Dette vil blive afprøvet og igangsat sammen med ’Nye Fællesskaber’, så det passer til de enkelte grupper og erfaledere.

 

8.3 Informatørtjenesten

Mål for 2020

Det var et mål for 2020, at de fem informatører, der blev uddannet i 2019 kom godt i gang med at holde foredrag og blev trygge ved det. Informatørjobbet kan til tider føles en smule ensomt, og derfor var det et mål på årets informatørkursus, at deltagerne bevidstgøres om, hvordan de kan bruge hinanden til at blive bedre og dele deres erfaringer.

Pga. stor efterspørgsel på foredrag i Ældresagen og Høreforeningen blev målet om at tage kontakt til blindeklubber og højskoler ikke opnået i 2020. Derfor vil kontakt til disse steder udgøre det næste led i indsatsen til informatørerne.  

 

Erfaringer og resultater
2020 blev et meget anderledes år for informatørerne. Der var oprindeligt planlagt mange foredrag som et resultat af den opsøgende indsats i 2019. Desværre blev mange aflyst pga. corona. I stedet har flere informatører afprøvet sig selv i en ny sammenhæng gennem skriftlige oplæg og fortællinger, som blev delt på FDDBs hjemmeside og i Medlemsnyt.

I alt blev der gennemført 37 informatøraktiviteter (foredrag, faglige oplæg, interviews, deltagelse i skoleopgaver) i 2020. Samlet nåede informatørerne ud til over 4.000 personer.

 

Mål for 2021

En målsætning for 2021 er, at informatørerne fortsat skal undersøge, hvordan man kan få sit budskab ud skriftligt og eventuelt også digitalt via fx online platforme som Zoom m.fl.

Vi vil fastholde motivationen og sammenholdet ved at informatørerne i højere grad kobles sammen i mindre hold for at udveksle erfaringer. Erfaringer der kan skrives om fx i Medlemsnyt.

I 2020 blev flere foredrag udskudt til 2021. Når det er muligt, vil informatørerne igen tage ud og holde foredrag.

 

 

8.4 Vennetjenesten

 

Mål for 2020

Vennetjenestens mangeårige leder, Edith Dolleris, stoppede i 2020 og blev afløst af Gerd Nielsen og Birgit Larsen.

Der var et ønske om at udvide Vennetjenestens frivilliges viden om demens samt om den fremtidsfuldmagt til pårørende vedrørende personlige forhold, der findes.

 

Erfaringer og resultater

I 2020 var der over 550 korrespondancer i vennetjenesten fordelt på 10 frivillige telefon- og mailvenner. Der var 34 døvblinde tilmeldt tjenesten som brugere.

Vennetjenesten står for en række mailinglister, der bruges flittigt og er åbne for alle medlemmer af FDDB. Her debatteres mange ting, bl.a. inden for emnerne:  

Debatten, Hjælp, Sundhed og sygdom, Litteratur

Der var på det årlige vennemøde oplæg om demens og om fremtidsfuldmagt.

 

Mål for 2021

Pga. nedlukningen er der en forventning om, at der er et stigende behov for at få en telefon- og mailven for medlemmerne i FDDB. Det vil evt. være nødvendigt at udvide tilbuddet, så der er nok telefon- og mailvenner også i 2021.

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

9. Telekommunikation

 

Den overordnede målsætning med aktiviteterne i Telekommunikation er at give døvblinde mulighed for at anvende IKT og telekommunikation. Dette foregår gennem undervisning, support, rådgivning og information.

 

Desuden følges den teknologiske udvikling inden for IKT for at sikre, at døvblinde fortsat kan kommunikere på lige vilkår med andre samt har mulighed for at være en del af det digitale samfund og ikke tabes i den teknologiske udvikling.

 

 

9.1 Arrangementer og kurser

 

Mål for 2020

Målene for 2020 var fortsat at have fokus på undervisning, support, information og rådgivning om IKT samt styrkelse af tegnsprogsbrugeres og punktbrugeres brug af kommunikationsløsninger. Der skulle afholdes brugerdage, temadage, kurser, netværksgrupper samt besøg i erfagrupper og på plejehjem med døvblinde beboere.

                                                               

Erfaringer og resultater

2020 har været præget af de restriktioner, der har været i forbindelse med corona. Det har påvirket afholdelse af kurser og undervisning, og flere arrangementer har ikke kunnet gennemføres. For mange døvblinde er det ikke muligt at deltage i online arrangementer eller modtage support og undervisning, der foregår online.

I tilfælde hvor der har været behov for akut hjælp og support er disse opgaver gennemført ved hjemmebesøg. Øvrige opgaver er gennemført via telefon og mail.

Det har igennem længere perioder i 2020 ikke været muligt at modtage undervisning eller få hjælp fra offentlige instanser i forbindelse med nyt udstyr og programmer, hvis det ikke har kunnet gennemføres online. Mange døvblinde kan ikke bruge fjernsupport og er derfor afhængige af, at det foregår personligt.

 

Der har været øget fokus på kontakt via mail og telefon med de, der har været mest isoleret under covid19-perioden. Derudover har der været stort fokus på nyhedsformidling via Ideksy. 

 

Der er gennemført kurser i brug af punktudstyr, funktioner og programmer for at styrke punktbrugernes brug af informations- og kommunikationsløsninger.

Nye teknologiske muligheder er blevet vurderet i forhold til deres potentiale for døvblinde og er videreformidlet bl.a. i Medlemsnyt.

 

Der er afholdt IKT- og julehyggedage i november på Fuglsangcentret og i december i Handicaporganisationernes Hus. Disse blev afholdt med restriktioner, men var på trods af dette to rigtige gode dage. Døvefilm var til stede ved arrangementet i H-Huset og sendte en reportage fra dagen i Tidens Tegn 13. februar sammen med optagelser fra døvblindetolkeuddannelsen. Indslaget viste hvordan døvblinde hyggede sig, selv om man var opdelt i flere lokaler og kun var i kontakt med hinanden via fælles mikrofoner og teleslynger. Endvidere var der indslag, hvor medlemmer fortalte om deres oplevelser og udfordringer under corona.

Det har ikke været muligt at afholde særlig mange netværksmøder i brug af iPhone/iPad, men enkelte er gennemført. Det har også betydet, at netværket i Nordjylland ikke er kommet i gang. Dette vil ske, når det igen bliver muligt at mødes.

 

Der er afholdt et rådgivningsmøde i februar for tegnsprogsbrugere i Fredericia i samarbejde med DøvBlinde-Teamet. Dette blive genoptaget, så snart det er muligt.

 

Der har været besøg på Følager og Egebækhus, hvor en instruktør har mødtes med døvblinde beboere. Erfaringerne viser et stort behov for disse besøg og vil blive genoptaget, når det igen er muligt.

 

Dialogmøder har været afholdt online samt et fysisk møde i forbindelse med IKT-arrangementet på Fuglsangcentret. Der har været afholdt en kursusdag om JAWS for instruktørerne.

 

Mål for 2021

Fokus vil forsat være på undervisning, support, information og rådgivning om IKT og telekommunikation. Det vil fortsat være et prioriteringsområde at højne og styrke tegnsprogsbrugernes og punktbrugernes niveau og brug af kommunikationsløsninger.

 

Der vil være fokus på information om muligheder for onlinemøder og i den forbindelse hjælp med teknikken til gennemførelse, bl.a. til afholdelse af Brugerdage og temadage. Desuden skal der gennemføres kurser og undervisning, der er målrettet døvblindes behov, netværksmøder, hvor man mødes til erfaringsudveksling, og hvor der er mulighed for at få hjælp og undervisning. Endvidere skal muligheden for at lave online-arrangementer på IKT-området vurderes.

Der skal afholdes rådgivningsmøde for tegnsprogsbrugere i Fredericia i samarbejde med DøvBlinde-Teamet, tilbydes besøg i erfagrupper og på plejehjem med døvblinde beboere for at tale om IKT-muligheder samt hjælp med udfordringer i den forbindelse.

Der skal gennemføres kursus- og temadage for instruktører og teknikere med fagligt og pædagogisk indhold.

 

 

9.2 PCTekst/IKT hjælpemidler

 

Mål for 2020

Målet for 2020 var at gennemføre installation og undervisning i PCTekst, når der var ønsker om dette samt tilbyde støtte og hjælp ved udredning i offentligt regi og i forbindelse med ansøgning af IKT-hjælpemidler samt den efterfølgende opsætning. Der skulle fortsat ydes supplerende hjælp til kommunernes kompenserende undervisning.

 

Erfaringer og resultater

I den udstrækning, der har været ønsker om at få PCTekst, er det blevet gennemført. Det gælder også support og hjælp til brugen. Der har været dialog med et tolkefirma og Nvise om test af fjerntolkning via en mobilløsning til brug ved kommunikation mellem hørende og døvblinde. Dette forventes afprøvet i 2021.

 

Andre løsninger som mail, sms og mobile tjenester bliver brugt i større udstrækning.

Telekom har været involveret og behjælpelig i forbindelse med udredning og ansøgning om nye IKT-hjælpemidler og -løsninger. Vi har også deltaget i efterfølgende planlægning af det offentlige undervisningsforløb, så det blev koordineret med tolke, kontaktpersoner og underviser. Desuden har vi suppleret med undervisning til kommunernes kompenserende undervisning.

 

Mål for 2021

At gennemføre installation og undervisning i PCTekst efter behov.

Fjerntolkning med video på mobile enheder skal testes med døvblinde.

Der vil forsat være behov for støtte og hjælp ved udredning i offentligt regi og i forbindelse med ansøgning af IKT-hjælpemidler samt den efterfølgende opsætning af løsningen. Ligeledes fortsat at supplere til kommunernes kompenserende undervisning samt udarbejde enkle brugervenlige vejledninger i det format, der er behov for.

 

 

9.3 Ideksy

 

Mål for 2020

Mål for 2020 var at udarbejde vejledninger og information samt gennemføre undervisning i ændringerne på Ideksy samt administrationsdelen. Der var fokus på at få flere med på Ideksy og holde gang i nyhedsgrupperne samt adgang til flere eksterne nyheder.

 

Erfaringer og resultater

Der er udarbejdet information og vejledning i Ideksy og medlemsdelen. Det har været begrænset, hvor mange nye nyhedsmedier, det har været muligt at få med. Ligeledes har det trukket ud med, at DR har fået deres løsning til Tekst-TV opdateret. Seneste udmelding er, at man forventer det klar i andet kvartal 2021.

Der har været udfordringer i forhold til brug af punkt, som skal løses.

Der har fortsat været fokus på, at instruktører og medlemmer videreformidler informationer i nyhedsgrupperne til gavn for medlemmer, som ikke selv har mulighed for at søge det andre steder. Dette har været ekstra vigtigt i denne periode, hvor mange har været isoleret.

Endvidere har der været fokus på information om Ideksy. Det har bevirket, at der er kommet nye brugere på Ideksy.

 

Mål for 2021

Der vil forsat være fokus på at informere og holde gang i nyhedsgrupperne til gavn for medlemmer, der ikke selv kan søge informationer andre steder. Endvidere at Ideksy fortsat er et velfungerende og relevant dialogforum.

 

 

9.4 Brugerråd DR og TV2

 

Mål 2020

Målet for 2020 var at fortsætte arbejdet med at påvirke mængden og indholdet af tilgængelighedstjenester på TV via brugerrådsmøderne jfr. medieaftalen.

Erfaringer og resultater

Telekom og en politisk valgt døvblind deltager i begge brugerråd.

Der har været afholdt tre møder i DR, hvoraf det ene foregik virtuelt.

Der har været to virtuelle møder i TV2 samt møde i forbindelse med analysearbejdet af behovet for yderligere tilgængelighedstjenester. Handicaporganisationerne presser på, for at der bliver de samme muligheder som på DRs programmer bl.a. med synstolkning, oplæsning af undertekster og mere tegnsprogstolkning af programmer.

Som det flere gange er nævnt, går det meget langsomt med at få adgang til flere tilgængelighedstjenester på TV2. Der foreligger et oplæg fra det igangværende analysearbejde, som skal diskuteres på det kommende møde i brugerrådet.

Der informeres i Medlemsnyt fra møderne samt gives information om, hvordan man finder og bruger tilgængelighedstjenester.

 

Mål 2021

Mål for 2021 er at deltage i møderne i DR og TV2s brugerråd for fortsat at påvirke mængden og indholdet af tilgængelighedstjenester på TV.

Sammen med de øvrige organisationer forsat at presse på for at der kommer flere tilgængelighedstjenester på TV2.

At informere om tilgængelighedstjenesterne samt fra møderne.

 

 

9.5 Digitalisering

 

Mål for 2020

Målene for 2020 var at deltage i arbejdet med ny generation af NemId / MitID og digital post for at påvirke myndighederne til, at digitale løsninger bliver tilgængelige for døvblinde.

I samarbejde med øvrige handicaporganisationer at koordinere indsatsen på digitaliseringsområdet, herunder også IT-sikkerheden, samt at formidle information og hjælp vedr. digitalisering til medlemmerne.  

 

Erfaringer og resultater

Telekom har deltaget i møder og workshops med Digitaliseringsstyrelsen samt i Finans Danmark. I samarbejde med de øvrige Handicaporganisationer har der været fokus på fortsat at synliggøre de udfordringer og tilgængelighedsmangler, der er ved de nuværende løsninger, så der kan tages højde for det i forbindelse med udviklingen af det kommende MitID og digital post, som forventes implementeret i 2021.

Covid-19 perioden har vist vigtigheden af, at man er digital, når man er afskåret fra at færdes i det offentlige rum.

Der har fortsat været fokus på, at der findes løsninger til de, der ikke er digitale, og som fx stadig har brug for kontanter.

 

Mål for 2021

Målene for 2021 er fortsat at følge arbejdet med Digitalisering og deltage i dialogen med Digitaliseringsstyrelsen og Finans Danmark for at fastholde fokus på de udfordringer, døvblinde har med brug af digitale løsninger, webtilgængelighed og IT-sikkerhed.

Deltage i netværksarbejdet sammen med de øvrige handicaporganisationer under DH for at koordinere indsatsen på digitaliseringsområdet og til erfaringsudveksling.

Endvidere formidle information om digitalisering til medlemmerne og hjælpe medlemmer, der har behov for hjælp i forbindelse med digitale løsninger.

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

10. Projekter

10.1 Nye Fællesskaber

Nye Fællesskaber blev etableret 1. august 2020 med et mål om at tilbyde FDDBs medlemmer nye muligheder for socialt samvær i en tid, der er præget af nedlukninger og restriktioner. Projektets formål er at bekæmpe og forebygge den ensomhed og isolation, som Covid-19 desværre har ført med sig.

 

Det er et mål, at projektet tilbyder FDDBs medlemmer nye muligheder for samvær under forhold, der er tilpassede efter myndighedernes gældende restriktioner, fx gåture i mindre grupper eller samvær over en kop kaffe, også i mindre grupper. Disse aktiviteter foregår i høj grad i medlemmernes lokalområder og varetages af frivillige.

 

Derudover har projektet til formål at skabe nye muligheder for samvær for unge døvblinde. Gruppen af unge bor meget spredt i landet og har sjældent mulighed for at mødes. Derfor skabes der med Nye Fællesskaber et online tilbud med faste, månedlige møder ledet af unge frivillige, hvor der både er tid til hyggeligt samvær og til de gode og vigtige snakke, som opstår i mødet med unge i samme situation som én selv.

 

Indsatserne og aktiviteterne skaber tilsammen et bredt tilbud til FDDBs medlemmer, som kan bevare det gode fællesskab og den erfaringsudveksling om livet som døvblind, som mange finder stor glæde, mening og inspiration i.

 

Erfaringer og resultater

Corona-pandemien har i projektperioden bølget frem og tilbage, og det samme har myndighedernes anbefalinger og restriktioner i forhold til forsamlinger. Derfor har projektets aktiviteter og tilbud løbende skullet justeres efter, hvad der har været muligt at gennemføre. Da anden bølge af pandemien ramte landet i slutningen af 2020, ansøgte vi om forlængelse af projektet, så det kunne køre frem til udgangen af 2021. Dette blev bevilget. Det betyder, at aktiviteterne i Nye Fællesskaber fortsætter, også efter alle danskere forhåbentlig er færdigvaccinerede, hvilket giver mere frihed til at mødes. 

 

I 2020 blev der skabt muligheder for, at erfagrupper kunne afholde møder på forsvarlig vis. Det foregik bl.a. gennem støtte til afholdelse af flere erfamøder i hver gruppe, blot med færre deltagere. Derudover blev der igangsat udendørs aktiviteter, hvor det var muligt.

 

I takt med at mange fysiske aktiviteter har måttet aflyses, er det blevet tydeligt, at der er mange gode oplevelser at hente igennem online aktiviteter. Derfor vil dette blive udforsket nærmere i 2021.

 

Mål for 2021

I tæt samarbejde med DøvBlinde-Teamet vil der i 2021 fortsat blive arbejdet på at etablere nye mødeformer, som kan bringe den fællesskabsfølelse, som mange kender og sætter pris på, tilbage i medlemmernes hverdag. Afhængigt af, hvordan landet kommer til at åbne op igen, vil Nye Fællesskaber på forskellig vis fortsat tilbyde sociale aktiviteter for FDDBs medlemmer. Projektet afsluttet ultimo 2021.

 

Det er tydeligt, at de virtuelle mødeformer kan bidrage med meget og kan skabe en fællesskabsfølelse, selvom man sidder hjemme i hver sin stue. Derfor vil mulighederne i online-aktiviteter fortsat blive udforsket og afprøvet i 2021.

Af planlagte aktiviteter kan nævnes erfamøder, online banko, quiz-arrangement samt velkomstmøder for nye medlemmer. Derudover fortsætter inspirationsmøderne for unge medlemmer også. FDDB har en stor gruppe af medlemmer, der i dag ikke bruger online mødeplatforme. Derfor vil der lægges ekstra kræfter i at hjælpe så mange som muligt i gang med at komme på online-universet.

 

Der er også planlagt aktiviteter med fysisk fremmøde, som sættes i gang, når omstændighederne tillader det. Her kan nævnes lokale kreative caféer, lokale træningsaktiviteter samt gåture, mindre netværk, samtalegrupper samt udflugter i erfagrupperne.

 

FDDB har en gruppe af medlemmer, som er særligt isolerede, som ikke har mulighed for at deltage i online aktiviteter pga. manglende udstyr, og som heller ikke har mulighed for at deltage i fysiske aktiviteter, fx fordi de tilhører en risikogruppe. Denne gruppe tilbydes særlig rådgivning fra FDDBs korps af rådgivere i samarbejde med DøvBlinde-Teamet.

 

Med de ovennævnte aktiviteter og tilbud arbejdes der i 2021 fortsat på at mindske isolation og ensomhed for døvblinde. Behovet for socialt samvær, fællesskab og erfaringsudveksling er stort, men gennem de små, nyopståede fællesskaber i projektet vil behovene imødekommes, så ensomhed og isolation forebygges bedst muligt.

 

 

10.2 Opkvalificering af døvblindetolke

FDDB modtog i 2019 en bevilling på 300.000 kr. fra Den Nationale Tolkemyndighed. Projektets formål var dels at udarbejde en rapport om døvblindetolkning set fra døvblindes perspektiv og dels at tilbyde erfarne tolke et opkvalificeringsforløb til døvblindetolkning. Rapporten blev udgivet i 2020 og giver et helt unikt billede af døvblindes erfaringer med døvblindetolkningen igennem de sidste 10 år.

 

Pga corona blev kursusstart for de 18 tilmeldte døvblindetolke udsat til december. Kursusforløbet og dermed projektet afsluttes primo 2021. FDDB ser med stor tilfredshed og glæde på resultaterne af rapporten og på den store tilslutning til opkvalificeringsforløbet. Vi ser frem til, at døvblinde dermed får flere kvalificerede tolke at vælge imellem.

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

11. Nordisk og internationalt samarbejde

11.1 DøvBlindes Nordiske Samarbejdskomite (DBNSK)

Det årlige møde for de nordiske formænd blev aflyst pga Covid-19.

 

11.2 Den Europæiske DøvBlinde Union (EDbU)

Den årlige generalforsamling blev denne gang gennemført via mail pga Covid-19.

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

12. Øvrig information

12.1 Hovedbestyrelse og forretningsudvalg

Hovedbestyrelsen (HB) holdt fire møder i 2020, hvoraf det ene måtte gennemføres online pga restriktioner. HB besluttede i starten af 2020, at det politiske arbejde, herunder synliggørelse af FDDB, skulle opprioriteres.

I september indledtes HB-mødet med en temadag om politisk strategisk arbejde. En proces hen imod udarbejdelse af flerårige handlingsplaner blev igangsat.

På landsmødet i 2021 vil handlingsplanen blive præsenteret og fremlagt til godkendelse.

To HB-medlemmer og organisationschefen deltog i efteråret i et kursus i politisk interessevaretagelse.

 

Forretningsudvalget (FU) holdt 13 møder i 2020. Flere blev gennemført online.

FU bestod i 2020 af formand Anders Fransson, næstformand Bjarne Hvidsten og HB-medlem Jackie Lehmann Hansen.

 

 

12.2 Sekretariatet

Sekretariatet består til daglig af en fast stab af administrative og projektfaglige medarbejdere. Der var ved udgangen af 2020 ansat 10 medarbejdere på sekretariatet svarende til 7,62 årsværk. Heraf er to medarbejdere ansat i fleksjob. Herudover har FDDB tilknyttet en socialrådgiver to timer ugentligt.

 

FDDB har en del døvblinde ansatte og frivillige, som varetager forskellige arbejdsfunktioner rundt om i landet.

I 2020 havde FDDB fire timelønnede telefoninstruktører og 10 FDDB-rådgivere, der sammen med 18 frivillige erfaledere, 22 informatører samt øvrige tillidsfolk yder et vigtigt arbejde for foreningen.

 

 

12.3 Udvalg, arbejdsgrupper og ekstern repræsentation

FDDB er aktiv i en lang række udvalg, arbejdsgrupper og repræsentantskaber.

En komplet oversigt findes på FDDBs hjemmeside. Her er et udpluk:

 

Udvalg

Ungdomsudvalg

Forældreudvalg

Haptisk udvalg

Tegnsprogsudvalg

Tolkeudvalg

PR-koordinationsudvalg

Blad- og pjeceudvalg

Seniorudvalg

 

Arbejdsgrupper

Hjælpemidler

Skak

Vennetjenesten

DH-repræsentanter

Seniorhøjskole

 

Ekstern repræsentation

Repræsentantskabet, Danske Handicaporganisationer (DH)

CFDs bestyrelse

NOTAs rådgivende udvalg

NOTAs ad hoc gruppe for døvblinde

DRs og TV2s Brugerråd

Tolkerådet under Den Nationale TolkeMyndighed (DNTM)

Uddannelsesudvalg Professionshøjskolen (UCC/KC)

Repræsentantskabet for Castberggård

Blindecenter Bredegaard

Socialstyrelsen – det faglige råd

Repræsentanter i 15 kommunale DH-afdelinger

Døvblindes Nordiske Samarbejdskomite (DBNSK)

 

 

12.4 Medlemsdata og kontingenter

Antallet af aktive medlemmer er i 2020 steget med to til i alt 474 medlemmer.

Støtte og erhvervsmedlemmer er steget med fire til 144.

 

Antal aktive medlemmer i årene 2005 - 2020:

332 – 349 – 376 – 408 – 412 – 419 – 423 – 432 425439 450 – 458 – 473 – 466 – 472 474

 

Antal støtte- og erhvervsmedlemmer i samme periode:

337 – 314 – 318 – 302 – 273 – 280 – 248 - 242 – 236 – 244 – 200 – 189 – 172 - 209 – 140 144 (128+16)

 

Samlede antal medlemmer i perioden:

669 – 663 – 694 – 710 – 685 – 699 – 671 – 674 – 661– 683 – 650 – 647 – 645 – 675 – 612 618

 

Kontingentet for aktive medlemmer er uændret på 200 kr. årligt.

FDDB tre forskellige erhvervsmedlemskaber:

Sponsor 500 kr. årligt

Partner 2.500 kr. årligt

Toppartner 5.000 kr. årligt.

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

13. Nye tiltag i 2021

13.1 Fokus på politisk strategisk arbejde og synliggørelse

FDDBs hovedbestyrelse igangsætter i 2021 en proces hen imod et mere systematisk og struktureret fokus på det interessepolitiske arbejde. Seneste handlingsplan er fra 2005, og politikpapirerne blev udarbejdet i 2009. HB vil arbejde for at ajourføre handlingsplanerne hvert fjerde år samt udarbejde 2-årige arbejdsplaner for bestyrelsen.

I 2021 gennemføres politik- og strategidag for tillidsfolk. Efterfølgende sendes den nye handlingsplan i høring, før den skal vedtages af landsmødet senere på året.

 

Der er brug for, at FDDB ændrer sin måde at fungere på som interessepolitisk organisation. Foreningen skal flytte sig fra at være primært reaktiv – dvs reagere på de emner der er oppe i tiden på det handicappolitiske område – til at være primært proaktiv. Det betyder, at man selv definerer indsatsområder, hvor man vil arbejde målrettet på at skabe ændringer og forbedringer.

 

Synliggørelse af FDDB vil ske dels gennem proaktivt politisk arbejde og dels gennem kampagner, annoncer, fortællinger om døvblinde og udsendelse af diverse nyheder på sociale medier.

 

 

13.2 Online fællesskaber – muligheder og udfordringer

 

Online forbindelser blev i 2020 den nye vej til samvær. Virtuelle møder, digitale konferencer og webinarer på internettet blev der, hvor man mødtes, når alt andet var lukket ned. De mange betegnelser dækker over nye muligheder for at mødes på nettet, der opstod og blev afprøvet i kølvandet af corona-pandemien. Og tendensen fortsætter i 2021.

 

I FDDB var vi i 2020 på grund af restriktionerne nødt til at overveje grundigt hvilke muligheder, online-fællesskaber kunne give vores medlemsgruppe. Vi var klar over, at langt fra alle har teknologierne til rådighed, og at det som døvblind kan være umuligt selv at navigere rundt på en internet-side. Det er i virkeligheden de færreste døvblinde, der bare lige kan gå på nettet og hoppe med på et møde.

I begyndelsen tøvede vi med at lave online-aktiviteter. Vi afventede situationen og havde en forhåbning om, at pandemien ville stilne hurtigt af, så vi atter kunne mødes fysisk. Men i starten af 2021 fornemmede vi, at pandemien trak ud, og at mange medlemmer godt kunne få adgang til internettet, enten via egen computer, tablet eller mobiltelefon eller via en kontaktpersons eller tolks mobile enheder.

 

Vi fik ved forskellige lejligheder afprøvet mulige tolkeformer i forbindelse med internetmøder, og det viste sig muligt for mange tolkebrugere at deltage ved hjælp af en tolk, som enten sad i samme rum som brugeren, eller som deltog og formidlede samt synsbeskrev via fjerntolkning. En løsning der gjorde det muligt for endnu flere at deltage virtuelt.

 

2021 bliver året, hvor flere forskellige online-muligheder vil blive afprøvet, og hvor vi håber, at endnu flere medlemmer vil være med til at undersøge, hvordan de kan hoppe med på vognen hver især. Landsmødet bliver afholdt på fysiske steder rundt i landet, men med en virtuel sammenkobling, der skal forbinde alle deltageren på internettet. Flere erfagrupper eksperimentere med at mødes på nettet i perioder med nedlukning, udvalgsmøder holdes online, når de ikke kan gennemføres fysisk, og også hyggeaktiviteter som banko og quiz vil blive gennemført online, når intet andet kan lade sig gøre.

 

Det er et godt alternativ i tider, hvor intet andet kan lade sig gøre, for det giver en følelse af ikke at være alene, og at tingene ikke går helt i stå. Fremover kan det tænkes, at den virtuelle møde-mulighed vil blive tænkt ind i fysiske tilbud. Fx kan medlemmer og ansatte med lange rejsetider eller andre fysiske forhindringer i fremtiden lidt lettere få lov at deltage i en event eller et møde, selvom man ikke kan være fysisk til stede.

 

I disse tider gælder det om at fokusere på de muligheder, der åbner sig, når alt andet lukker, men så snart samfundet åbner igen, vil de fleste nok foretrække at mødes fysisk, hvor sammenholdet og fællesskabet trods alt har bedre kår.

 

Tilbage til indholdsfortegnelse

 

 

14. Hovedbestyrelsens forventninger til 2021

Vi må alle forvente, at det kommende år står i cornavirussens tegn. I skrivende stund i starten af 2021 er vi stadig under nedlukning, og man kan kun mødes i foreningen digitalt. Vi må nok kigge hen i efteråret for at have bare en lille forhåbning om, at vi igen vil kunne holde større arrangementer. Til den tid vil alle, der ønsker det, forhåbentlig være færdigvaccineret og derved bedre rustet mod virussen.

Efterhånden som vejret bliver varmere, er det en forhåbning, at man vil kunne mødes i mindre grupper, som vi gjorde sidste år, hvor vi havde iværksat nye initiativer igennem projekt Nye Fællesskaber.

 

Allerede nu er der truffet beslutning om, at der ikke bliver noget sommermøde i 2021, men at det rykkes til 2023 på hotel Opus i Horsens. FDDB holder altid landsmøde samtidig med sommermødet. I 2021 bliver det anderledes. Landsmødet holdes som et 1-dags arrangement, hvor deltagerne opdeles i mindre grupper geografisk placeret i landet, så medlemmerne nemt kan komme dertil. Det er håbet, at det vil kunne lade sig gøre, for vi skal have afholdt et landsmøde på den ene eller anden måde ifølge FDDBs love.

 

Internationalt ser vi frem imod, at det årlige DBNSK-møde muligvis bliver afholdt online. EDbU holder igen i år deres generalforsamling online. WFDB skulle havde afholdt deres generalforsamling og Helen Keller konference i oktober, men det er udskudt til maj 2022 på grund af corona.

 

FDDB kommer til at bruge flere kræfter på det politiske arbejde, blandt andet ved at der skal vedtages en flerårig handleplan og udvælges en eller to mærkesager, som foreningens hovedbestyrelse skal arbejde med, sideløbende med de sager, der kommer ind.

 

Det forgangne år med sagerne fra Aarhus viser desværre, at den kommunale velfærd er under pres. Vi er nødt til at være mere proaktive som forening, hvis ikke vi skal køres helt ud på et sidespor. Der skal være valg til regionerne og kommunerne til november. Det er en god mulighed for at sætte døvblinde på dagsordenen i valgkampen.

 

Godt nok opruster vi på det politiske område, men vi kommer også i 2021 til at tilbyde mange medlemsaktiviteter, som styres af vores dygtige døvblinde kursusledere.

 

Det kommende år bliver ikke som det plejer, men når vi står sammen og støtter hinanden, kan vi komme godt igennem det.