SET I TIDENS TEGN: Kontaktpersoner til døvblinde

Indslag i TIDENS TEGN på DR2 12. marts 2022

Se tv-indslaget her eller læs tekstversionen herunder 

 

Tekstversion

Kontaktpersoner til døvblinde

Studievært Jens Luckenbach fortæller:
For døvblinde er der mange udfordringer i hverdagen. Mange døvblinde har brug for en kontaktperson. Desværre mangler der tegnsprogede kontaktpersoner. Vi har været på besøg hos Thomas fra Fredericia, som har kontaktpersonen Jesper, der selv har tegnsprog som modersmål.

Døvblinde Thomas Jessen Hansen står i sit køkken og fortæller, at han er døv, men har en lille hørerest på det ene øre. Bruger ikke høreapparater, da lydene giver mere forvirring. Han er helt blind på højre øje og har en lille synsrest på venstre. Thomas er i gang med at tømme service ud af sin opvaskemaskine og stiller det på plads.

Kontaktperson Jesper Fløe Nørgård fortæller om sit arbejde, at han primært synsbeskriver og synstolker for de borgere, han er ansat hos. Sammen kigger de på en indkøbsliste i Thomas’ køkken. Thomas fortæller, at han har brugt kontaktperson i over 20 år til at handle, komme til træning, når han skal besøge forskellige steder, til familiebesøg eller fest eller til fællesspisning i Kompetencecentret og engang imellem til svømning eller rejser.

Studieværten fortæller, at døvblindekonsulenterne hos CFD (som står for at finde og ansætte kontaktpersoner til døvblinde i Danmark) altid er på jagt efter nye kontaktpersoner til døvblinde. Døvblindekonsulent Jesper Hårdell fortæller på tegnsprog, at der i øjeblikket kun er ca. 25-30 kontaktpersoner til de ca. 100 tegnsprogede døvblinde, som har brug for det. Uden kontaktpersoner er det svært for døvblinde at færdes, at handle, at komme til lægen etc. Det får hverdagen til at fungere. Uden kontaktperson kan døvblinde være henvist til at sidde hjemme, og det kan give både angst og depressioner.

Kontaktperson Jesper fortæller, at han arbejder for fire borgere i øjeblikket. Hans arbejdstider koordineres med borgerne, så det hænger sammen. Han er ansat i en fuldtidsstilling på 37 timer. Nogle døvblinde har fået bevilget mange timer, og andre kun få timer hver uge.

Jesper og Thomas går sammen ud til en blå Suzuki i carporten foran Thomas’ hus. Han fortæller, at det er hans bil, men at det ikke er ham selv, der kører den. Efter at kommunen omkring 2013 lukkede for muligheden at køre med i kontaktpersons bil, hang det simpelthen ikke sammen tidsmæssigt for Thomas at skulle tage bybus og tog rundt. Derfor købte han sin egen bil, som han altid får sin kontaktperson til at køre ham i. Det giver meget mere frihed og gør livet lidt nemmere.

Kontaktperson Jesper fortæller, at det fede ved jobbet er at se døvblinde blomstre og få mulighed for at leve deres liv. Det er fedt at kunne bidrage til at døvblinde kan udfolde sig.
Døvblindekonsulent Jesper Hårdell fortæller videre, at kontaktpersoner ikke har nogen decideret uddannelse, men får en basis-oplæring og kortere kurser. Alle kan i princippet blive kontaktperson. Det handler om personlighed. Det er vigtigt at være rolig, ansvarlig og moden og være god til at kommunikere og samarbejde – og naturligvis at kunne tegnsprog, når det drejer sig om tegnsprogede døvblinde.

Døvefilm er med, mens Thomas og Jesper træner i et fitness-center.

Kontaktperson Jesper fortæller, at han oprindeligt er udlært maskinsnedker, men blev fyret under finanskrisen i 2008. Derefter var han arbejdsløs i en periode, og blev så spurgt, om han havde lyst til at blive kontaktperson for døvblinde. Umiddelbart tænkte han: Mig? Men så prøvede han alligevel. Først på deltid, men det blev lidt for bøvlet med udfyldelse af skema for supplerende dagpenge, så han blev ansat på fuldtid, og det er nu 12 år siden.

Døvblindekonsulent Jesper Hårdell fortæller, at der overordnet set er to forskellige grupper af døvblinde: Der er tegnsprogsbrugere, og der er talebrugere, som bruger stemmen. Der er op mod omkring 10.000 døvblinde talebrugere i Danmark, mens der er omkring 200 døvblinde tegnsprogsbrugere. Der er ca. 100, som er meget aktive, og de har brug for kontaktperson til deres aktiviteter. Men der er kun omkring 25 – 30 kontaktpersoner, og det er slet ikke nok.

Studieværten fortæller, at det især er en udfordring at finde kontaktpersoner nok, når der foregår større arrangementer, hvor mange døvblinde gerne vil være med. Der har Thomas også oplevet problemer med at hans faste kontaktperson ikke altid kan komme med, og kommunikationen fungerede ikke med vikaren.

Jesper føler, at hans job er meningsfuldt, men forstår godt, at det kan være svært at finde personer til jobbet som kontaktperson. Måske pga varierende arbejdstider, og at man ikke ønsker at være timelønnet ansat. Som det er nu, så følger ens arbejdstimer ofte det antal timer, som en døvblind borger har fået bevilget, og hver borger har forskellige antal timer. Kommunen tæller antallet af borgernes timer sammen, når de ansætter, men det hænger ikke altid sammen med det antal hoveder, der er brug for til at kunne dække døvblindes behov. Der er simpelthen ikke personer nok. Det ville være godt, hvis der ansættes flere, så der også er vikarer. Det er jo borgernes liv, det drejer sig om. Det er vigtigt. Vil gerne have, at alle døvblinde har mulighed for at udfolde sig. Mange kontaktpersoner er oppe i årene og går nok snart fra, og der må friske kræfter til.

Studieværten: Hvis du efter at have set programmet har fået lyst til at arbejde som kontaktperson eller gerne vil vide mere om jobbet, så kontakt døvblindekonsulenterne hos CFD.

 

 

 

 

 

Webdesign og udvikling / SYNERGI

Læs mere om FDDBs persondatapolitik ved at klikke her
Læs mere om FDDBs brug af Cookies på hjemmesiden her

LUK